خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / نگرانی‌ها از جابه‌جایی جنگجویان طالبان پاکستانی در شمال افغانستان

نگرانی‌ها از جابه‌جایی جنگجویان طالبان پاکستانی در شمال افغانستان

کابل/۲۹جوزا/فرهنگستان
نماینده پیشین مجلس نمایندگان افغانستان از غصب زمین های ازبیک ها و ترکمن ها از سوی جنگجویان گروه طالبان و جا به جایی طالبان پاکستانی در دیدار با هماهنگ کننده سازمان ملل نگرانی اش را ابراز کرد.
باتور دوستم، رئیس شورای مرکزی حزب جنبش ملی در دیدار با فریدون سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه دبیرکُل سازمان ملل برای افغانستان گفته است که جابه‌جای طالبان پاکستانی در شمال افغانستان، کشور‌های منطقه را از تعامل با طالبان دل‌سرد کرده است.
به گفته او اسکان «اعضای تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های افراطی در شمال افغانستان» علاوه بر مردم، کشورهای منطقه را نیز نگران ساخته و آن‌ها را از تعامل با طالبان دل‌سرد کرده است.
رئیس شورای مرکزی حزب جنبش ملی هم‌چنان از این مقام سازمان ملل با یاد‌آوری از کاستی‌های رژیم طالبان و سیاست‌های سخت‌گیرانه و تک‌محور این گروه از سازمان ملل خواسته است تا فشارها بر طالبان را افزایش دهد.
‏او عمل‌کردهای دو سال گذشته‌ی طالبان را نشانه‌ی عدم تغیر افکار و کردار آنان دانسته و افزود که اکنون مشکل‌های مردم افغانستان در پی عمل‌کردهای تک‌تازانه‌ی طالبان به اوج خود رسیده است.
در همین حال هماهنگ‌کننده ویژه دبیرکُل سازمان ملل گفته است که او در حال حاضر در پی جمع‌آوری گزارش از افغانستان است و معلومات باتور دوستم را نیز درج این گزارش خواهد کرد.
از سوی دیگر‌، هم‌زمان با جابجایی ۳۰۰ طالب پاکستانی در تخار، خبرگزاری انادولو ترکیه گزارش داده است که طالبان و اسلام‌آباد بر روی طرحی برای انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستان «تی‌تی‌پی» به غرب افغانستان در همسایه‌گی با ایران، توافق کرده‌اند.
فریدون سینیرلی‌اوغلو حدود دو ماه پیش از سوی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، به عنوان هماهنگ‌کننده ویژه ماموریت مستقل ارزیابی برای افغانستان تعیین شد. آقای سینیرلی‌اوغلو قرار است پیشنهاداتی را جهت تعیین یک رویکرد یکپارچه برای رسیدگی به چالش‌های فعلی افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*