خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / زنان معترض: جهان باعث رشد تروریسم می‌شود

زنان معترض: جهان باعث رشد تروریسم می‌شود

شماری از اعضای جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان می‌گویند که جامعه‌ی جهانی با برخورد نرم با طالبان و لابی‌گری برای این گروه، باعث و بانی رشد تروریسم در جهان خواهد شد.

عارفه رضایی، عضو جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان روز(پنج‌شنبه، ۹ حمل) با ارسال نوار ویدیویی به رسانه‌ها گفته‌است که در پیام اخیر رهبر طالبان که مخاطب آن جامعه‌ی جهانی است، بسیار واضح بیان شده که زنان تحت حاکمیت این گروه محکوم به«حذف، قتل و سنگ‌سار» هستند.

خانم رضایی تاکید می‌کند که از نظر گروه طالبان، زنان هیچ حقی ندارند و به‌صورت قطع باید از جامعه حذف شوند.

رضایی می‌گوید که جامعه‌ی جهانی و نهادهای مدافع حقوق بشر باید به این نتیجه رسیده باشند که گروه طالبان هیچ تغییری نکرده و در آینده هم تغییر نخواهند کرد.

وی به کشورهایی‌که برای تامین منافع طالبان و رسمیت پیدا کردن این گروه تلاش می‌کنند، می‌گوید که  با لابی‌گری‌ برای این گروه، باعث و بانی رشد تروریسم در سطح منطقه و جهان نشوید.

او از جامعه‌ی جهانی می‌خواهد که با طالبان وارد تعامل نشوند و این گروه را به‌رسمیت نشناسند.

صابره اکبری، مسوول جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان هم در پیوند به اظهارات اخیر رهبر طالبان در مورد زنان می‌گوید که این پیام، ماهیت اصلی این گروه را آشکار ساخته است.

اکبری تاکید می‌کند جامعه‌ی جهانی و نهادهای بین‌المللی کیفری دادخواهی‌های زنان و دختران در افغانستان را نادیده‌ گرفته‌اند.

خانم اکبری می‌گوید که در حال حاضر مردم افغانستان به‌خصوص زنان و دختران تحت حاکمیت گروه طالبان، هیچ مصونیتی ندارند و به بهانه‌های مختلف سرکوب می‌شوند.

او از مردم افغانستان می‌خواهد که برای اعاده‌ی حقوق بشری خود در کنار زنان و دختران کشور بایستند و به این«بربریت» پایان بدهند.

صالحه اکبری، عضو دیگر این جنبش می‌گوید که وقتی به وضعیت زنان و دختران در افغانستان نگاه می‌کنیم، فکر می‌کنیم که به دوره‌ی «ماقبل تاریخ» رجعت کرده‌ایم.

وی با ابراز تاسف از وضعیت اسف‌بار زنان و دختران در افغانستان، خطاب به جامعه‌ی جهانی می‌گوید که اگر به«کرامت انسانی، خرد و ارزش آدمی و قدرت قانون» باور دارید و اهل دموکراسی هستید، تا دیر نشده اقدام کنید.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش ملا هبت‌الله، رهبر طالبان در بیانیه‌ای که در ویب‌سایت رادیو و تلویزیون ملی تحت کنترول این گروه نشر شده بود، گفته بود که زنان را سنگ‌سار می‌کنند، اگرچه خلاف دموکراسی باشد.

این اظهارات رهبر طالبان واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت و پس از چند ساعت، از ویب‌سایت رادیو و تلویزیون ملی حذف شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*