خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / برگزاری کنسرت هنرمندان افغانستان، آلمان و ایران به حمایت از زنان در آلمان

برگزاری کنسرت هنرمندان افغانستان، آلمان و ایران به حمایت از زنان در آلمان

کابل/۲۴سنبله/فرهنگستان
نوازندگان جوان انیستیتوت ملی موسیقی افغانستان، هنرمندان جوان اهل ایران و اعضای ارکستر جوانان آلمان، به حمایت از حقوق زنان در افغانستان و ایران، شب گذشته (پنج‌شنبه، ۲۳ سنبله) در «جشنواره بهتوون» در شهر بُن آلمان کنسرت مشترک برگزار کردند.
احمد سرمست، رییس انیستیتوت موسیقی افغانستان در سخنانی که از طریق صفحه‌‌ی فیس‌بوک بخش دری رسانه‌‌ی آلمانی پخش شد، گفته‌است که این کنسرت نشان می‌دهد که صدای مردم افغانستان شنیده می‌شود.
او گفت که نوازندگان در این کنسرت از طریق موسیقی می‌خواهند این پیام را برسانند که حقوق فرهنگی، حقوق موسیقی و در مجموع حق آزادی مردم افغانستان و ایران، قابل سازش نیست.
آقای سرمست گفت که آنان در هماهنگی با موسیقی‌دانان، برای بازگشت آزادی‌های هنری، موسیقی و فردی و حقوق زنان در ایران و افغانستان به تلاش خود ادامه خواهند داد.
او همچنین گفت این کنسرت نشان‌دهنده‌ی روابط مشترک فرهنگی و زبانی چند صد ساله بین افغانستان و ایران و روابط سیاسی بیش از صد ساله بین افغانستان و آلمان است.
رییس انیستیتوت ملی موسیقی افغانستان گفت که پس از تسلط گروه طالبان، موسیقی‌دانان، مردم و سیاست‌مداران کشورهای مختلف، در راستای نجات ۲۷۳ موسیقی‌دان جوان، آموزگار موسیقی، کارمندان و خانواده‌‌های آنان با این انیستیتوت همکاری کرده‌اند.
آقای سرمست پیش از برگزاری این کنسرت در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته بود که این کنسرت مشترک با عنوان «صدای آزادی» برگزار می‌شود و هدف از آن حمایت از مبارزات زنان افغانستان و ایران و دادخواهی برای ادعاده‌ی حقوق موسیقی مردم افغانستان است.
ارکستر جوانان انیستیتوت ملی موسیقی افغانستان در روزهای گذشته کنسرت‌هایی را با عنوان «موسیقی در سرزمین خموش» در شهر جنیوای سوئیس برگزار کرده بودند.
پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، احمد ناصر سرمست امکان خروج اعضای انستیتو ملی موسیقی و شماری از خانواده‌هایشان به اروپا را فراهم کرد.
ممنوع شدن هنر موسیقی از نخستین کارهای طالبان در زمان تسلط بر افغانستان بوده است. طالبان فعالیت اهالی موسیقی را ممنوع اعلام و پخش موسیقی در رسانه‌های داخلی کشور را نیز متوقف کردند.
طالبان در چند مورد ساز‌های موسیقی آوازخوانان و نوازندگان را آتش زده‌اند و ادعا کرده‌اند که موسیقی در اسلام «حرام» است و به همین علت است که سازها را آتش زده‌اند.
پیش از سلطه‌ طالبان در افغانستان، کنسرت‌های موسیقی آوازخوانان مرد و زن برگزار می‌شد. در دو دهه نظام جمهوری مورد حمایت کشورهای غربی نیز به شمار آوازخوانان و نوازندگان افزوده شده بود.
در حکومت طالبان اختناق و سرکوب شدید در عرصه موسیقی حاکم شده است. بسیاری از اهالی موسیقی از ترس طالبان کشور را ترک کرده‌اند.
طالبان در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ نیز بر افغانستان حکومت می‌کردند. در آن زمان نیز موسیقی ممنوع بود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*