خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / گسترش تروریسم (۱۹۹۲-۲۰۰۱ ) بخش اول
گسترش تروریزم
گسترش تروریزم

گسترش تروریسم (۱۹۹۲-۲۰۰۱ ) بخش اول

لشکر طیبه تشکیل شد

61

لشکر طیبه که از سال ۱۹۹۳ در کشمیر فعال است، شاخۀ نظامی مرکز الدعوه و الارشاد، یک سازمان اسلام‌گرای پاکستانی است و در ردیف طالبان قرار دارد. دستور کار لشکر طیبه در کنار ایجاد یک دولت اسلامی در جنوب آسیا، ‌آزادی همۀ مسلمانان در هند است. این گروه اعلام کرده است که ایالات متحده، اسراییل و هند، همگی دشمنان اسلام‌اند.

لشکر طیبه برای حملاتش بر سربازان هندی و اهداف غیرنظامی، اساساً در قلمرو جامو و کشمیر مشهور است. اخیراً این گروه ساحۀ فعالیتش را گسترش داده است. در سال ۲۰۰۰ شبه‌نظامیان لشکر طیبه بر خوابگاه‌های ارتش هند در دهلی‌نو حمله کرده و سه تن را کشتند. بازرسی‌های انجام‌شدۀ پاکستان دریافت که این گروه مسئول حملات تروریستی بمبئی در سال ۲۰۰۸ بود که در آن ۱۶۶ تن کشته شدند. این گروه حملاتش را در افغانستان نیز افزایش داده است.

فبروری ۲۰۰۳

Police and injured workers flee from the World Trade Center February 26 after a blast ripped through..

اولین بمب‌گذاری در مرکز تجارت جهانی

رمزی یوسف، مهندس کویتی به هدف به زیرکشیدن برج‌های تجارت جهانی، موتر بمب‌گذاری‌شده را در پارکینگ مرکز تجارت جهانی منفجر کرد. انفجار آسیب قابل توجهی به ساختمان وارد کرد، اما تنها شش تن را کشت و حدود یک‌هزار نفر را زخمی کرد. با این‌حال این حمله سابقه‌ای برای حملات تروریستی بین‌المللی در مقیاس بزرگ علیه ایالات متحده بر‌اساس سیاست خارجی این ‌کشور در قبال خاورمیانه شد. پس از حملات، یوسف در نامه‌ای به نیویورک تایمز درخواست کرد که ایالات متحده کمک و مناسباتش را با اسراییل قطع و مداخله در امور خاورمیانه را متوقف کند. هرچند یوسف به نیابت از یک ‌سازمان تروریستی پابرجا اقدام به حمله نکرده بود، اما حمایت و هدایت را از شیخ عمر عبدالرحمان مشهور به شیخ نابینا، روحانی بانفوذ هندی که در نیویورک زندگی می‌کند و از صلاحیت مذهبی برای مشروعیت و ترویج حملات علیه ایالات متحده کار می‌گیرد، دریافت کرده بود. یوسف به پاکستان گریخت و برای دو سال علیه ایالات متحده به دسیسه ادامه داد.

اپریل ۱۹۹۳

Some of the fourteen defendants accused of involvment in an alleged plot to kill former U.S. President George Bush in Kuwait’s state security court on the third day of their trial. (

تلاش برای قتل رییس‌جمهور بوش [پدر]

جورج ایچ.دبلیو. بوش، رییس‌جمهور پیشین امریکا از سوی تیم هفده‌نفری تروریستی هنگامی هدف قرار گرفت که در اپریل ۱۹۹۳ از کویت دیدار می‌کرد. ظاهراً این گروه روابطی با سازمان اطلاعاتی عراق داشت. هرچند حملۀ واقعی شکست خورد، اما مقام‌های کویتی بسیاری دسیسه‌چین‌ها را بازداشت و موتر بمب‌گذاری‌شده را پیدا کردند که قرار بود از آن برای حمله استفاده شود. بازرسی‌های بعدی از سوی حکومت ایالات متحده مدارک کافی را یافت که حکومت عراق را به این تلاش ربط می‌داد. با توجه به این دسیسه به‌عنوان دولت حامی تروریسم و تهدید مستقیم به حاکمیت ایالات متحده، حکومت کلینتن، ۲۳ حملۀ موشکی توماهاوک علیه فرماندهی سازمان اطلاعاتی عراق و مرکز کنترل در بغداد را صادر کرد.

جون ۱۹۹۳

Sheik Omar Abdel-Rahman leaves a Brooklyn mosque as he surrenders to federal authorities in 1993.

ناکامی نقشۀ بمب‌گذاری تونل‌های رودخانۀ هودسن

در تابستان ۱۹۹۳ بیش از ده تروریست مظنون برای دسیسه‌چینی حمله بر شهر نیویورک بازداشت شدند. پیروان شبه‌نظامی شیخ نابینا، عمر عبدالرحمان، برای بمب‌گذاری در دفترهای ادارۀ تحقیقات فدرال یا «اف‌.بی‌.آی»، پل جورج واشنگتن، سازمان ملل و دو تونلی برنامه‌ریزی کرده بودند که رودخانۀ هودسن از آن می‌گذرد. افزون بر این اهداف، شبه‌نظامیان برای ترور حسنی مبارک، رییس‌جمهور [وقت] مصر، و پتروس پتروس غالی، سرپرست دبیرکلی سازمان ملل نیز نقشه کشیده بودند. یک خبرچین اف‌.بی.آ‌ی به داخل این گروه نفوذ کرد و در سال ۱۹۹۵، اعضای آن مجرم شناخته شده و راهی زندان شدند.

فبروری ۱۹۹۵

Phillippine police examine evidence that Ramzi Yousef was the terrorist who plotted to kill Pope John Paul. (

طرح/دسیسۀ بوجینکا

یک توطئه برای انفجار ۱۲ هواپیمای ایالات متحده بر فراز اقیانوس آرام و قتل پاپ با بازداشت رمزی یوسف در ۷ فبروری ۱۹۹۵ پایان یافت؛ مردی ‌که مسئول اولین بمب‌گذاری مرکز تجارت جهانی در پاکستان بود. در دو سالی ‌که یوسف از ایالات متحده گریخته بود، مهارت‌های ویران‌سازی خود را دقیق‌تر کرده بود و روی ساخت و آزمایش بمب‌هایی کار کرده بود که برای سقوط هواپیماهای مدل ۷۴۷ در نیمه‌شب استفاده می‌شدند. ‌طرح‌های او پس از آتش‌سوزی در آپارتمانی در مانیلا افشا شد که حیثیت آزمایشگاه بمب‌گذاری او را داشت و توجه مقام‌های محلی و ایالات متحده را به خود جلب کرد. ادارۀ هوانوردی فدرال ناآگاه از بمب‌هایی‌ که قرار بود استفاده شوند، اقدامات امنیتی در پروازها میان آسیا و سواحل غرب ایالات متحده را بالا‌ برد. ‌پس از آن‌که یوسف بازداشت شد و چند ماه بدون هیچ اتفاقی گذشت، محدودیت‌های امنیتی رفع شد.

مارچ ۱۹۹۵

Subway passengers are taken on stretchers from ambulances outside a Tokyo hospital after falling victim of the nerve gas attack on a subway on March 20, 1995.

حمله با گاز سارین بر متروی جاپان

اعضای فرقۀ جاپانی اوم شین‌ریکیو، در یکی از برجسته‌ترین تلاش‌ها برای استفاده از مواد شیمیایی در یک حملۀ تروریستی، گاز سارین را در ۵ ایستگاه مترو در صبح ۲۰ مارچ ۱۹۹۵ پخش کردند. این گاز ۱۲ تن را کشت و هزاران نفر را زخمی کرد. این فرقه قبلاً از سم بوتولنیوم نیز استفاده کرده و آن را در نزدیکی پارلمان جاپان و کاخ امپراتوری افشانده بود. این گروه هم‌چنین میکروب سیاه‌زخم یا انترکس را نیز پخش کرده بود. پس از حمله در مترو، مقام‌های جاپانی سریعاً واکنش نشان داده و بر ساختمان‌های این فرقه عملیات کرده، بیش از دو عضو آن را بازداشت کردند و موقعیت این فرقه را به‌عنوان یک سازمان مذهبی از میان برداشتند.

اپریل ۱۹۹۵

Timothy McVeigh, accused of the Oklahoma City bombing is escorted from the Noble County Courthouse by FBI agents.

بمب‌گذاری در شهر اوکلاهما

‌یکی از بدترین اقدامات تروریستی بر خاک ایالات متحده پیش از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، ‌بمب‌گذاری یک لاری بود که ساختمان فدرال آلفرد پی.‌مورا در شهر اوکلاهما را هدف قرار داد و ۱۶۸ تن را کشت. تیموتی مک‌وی، عامل اصلی این بمب‌گذاری ساعاتی پس از انفجار بازداشت شد و شواهد به‌دست‌آمده از لاری اجاره‌ای مورد استفاده برای انتقال ۴هزار و ۸۰۰ پوند بمب دست‌ساز، سندی برای گرفتاری او بود. مک‌وی و تری نیکولاس، همکارش، انگیزه‌های ضدحکومتی داشتند و تلاش داشتند تا مقام‌های فدرال را برای وقوع حادثه‌ای در واکوی ایالت تگزاس مجازات کنند که در آن یک گروه راست افراطی دخیل بود.

نوامبر ۱۹۹۵

Israel's Tourism Minister Rehavam Zeevi, second left, stands by the coffin of slain Israeli Prime Minister Yitzhak Rabin,

ترور اسحاق رابین

در ۴ نوامبر ۱۹۹۵، اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسراییل در حالی هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد که در راهپیمایی صلح با حضور ۱۰۰‌هزار نفر سخنرانی می‌کرد. ایگال عمیر، قاتل رابین یک یهودی ارتدوکس راست‌ افراطی و مخالف چشم‌انداز صلح با فلسطینی‌ها بود. گفته می‌شود که او شیمون پرز، وزیر خارجۀ [وقت] اسراییل را نیز هدف قرار داده بود که در آنجا حضور داشت.

نوامبر ۱۹۹۵

Security personnel examine debris in Riyadh on November 13, 1995 after two explosions, possibly from car bombs, exploded, killing at least six people and wounding sixty officials said.

بمب‌گذاری‌های ریاض

دو انفجار به شمول دست‌کم یک‌ موتر بمب‌گذاری‌شده، مرکز آموزشی گارد ملی ایالات متحده در ریاض را هدف قرار دادند که در آن ۵ امریکایی و یک خارجی کشته و حدود ۶۰ تن دیگر زخمی شدند. دو گروه تروریستی کمتر شناخته‌شده مسئولیت این بمب‌گذاری‌ها را برعهده گرفتند، اما بعداً اسامه بن لادن‌ ادعا کرد که او در این حمله دست داشته است، هرچند هرگز تأیید نشد‌. این حمله یکی از اولین موج‌ بمب‌گذاری‌هایی را محک زد که غربی‌ها را در عربستان سعودی هدف قرار داده و تلاشی برای مختل‌کردن مناسبات حکومت عربستان با ایالات متحده بود.

منبع: شورای روابط خارجی

نویسنده : ترجمۀ سلیم شفیق

سایت جامعه باز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*