خانه / فرهنگ و هنر / هنر / ایجاد نمایشگاه هنری به اساس تفکیک جنسیتی

ایجاد نمایشگاه هنری به اساس تفکیک جنسیتی

طالبان در هرات بازدید از یک نمایشگاه هنری تحت عنوان«همدلی» را بر اساس تفکیک جنسیتی تنظیم کرده‌اند که مطابق آن، زنان تنها در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه می‌توانند از نمایشگاه بازدید کنند.
این نمایشگاه هنری روز یک‌شنبه،۲۲ دلو در تالار علامه سلجوقی در چوک سینما، از مربوطات مرکز شهر هرات برگزار شده است.

در این نمایشگاه، آثار هنری استادان و دانشجویان دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه هرات و پنج دختر هنرجو به نمایش گذاشته شده است.

برگزارکنندگان این نمایشگاه پنج‌‌روزه، بازدید از آن را بر اساس تفکیک جنسیتی تنظیم کرده‌اند و مطابق آن، دو روز برای زنان و سه روز برای مردان بازدیدکننده تعیین شده است.

براساس این طرح، زنان در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه می‌توانند از این نمایشگاه هنری بازدید کنند.

گفتنی است که در این نمایشگاه دست‌کم ۸۵ اثر هنری از استادان و دانشجویان دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه هرات به نمایش گذاشته شده است. اکثر محصولات این نمایشگاه روی‌کرد دینی- مذهبی دارد.

عبدالله عثمانی، مسوول نگارستان بهزاد در صحبت با خبرنگار رسانه‌ی رخشانه هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی هرچه بیش‌تر آثار هنری از جمله، نقاشی و خطاطی ‌و تقدیر از خدمات و فعالیت‌های هنری و فرهنگی استادان دانشگاه هرات گفته است.

در همین حال، شماری از بازدیدکنندگان از کاهش نمایشگاه‌های هنری ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه مردم به هنرمندان و آثار هنری شده‌اند.

این درحالی است که گروه طالبان بعد از به دست آوردن قدرت سیاسی افغانستان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱، بر حوزه‌‌های مختلف از جمله، هنر محدودیت‌های زیادی وضع کرده‌اند. این گروه، نقاشی انسان و موجودات زنده را در رشته‌های نقاشی دانشگاه‌های کشور ممنوع اعلام کرده‌اند.

ولایت هرات با پیشینه‌ی فرهنگی و هنری پربار در بخش نقاشی و مینیاتوری، در افغانستان پیشتاز بوده؛ اما اکنون تحت حاکمیت گروه طالبان، بازار هنر در این ولایت از رونق افتاده و شماری از هنرمندان مهاجرت کرده و شمار دیگر نیز در تلاش ترک کشور هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*