خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / برگزاری نمایشگاه یک‌روزه‌ کتاب بدون حضور دختران در کندز

برگزاری نمایشگاه یک‌روزه‌ کتاب بدون حضور دختران در کندز

کابل/۹جوزا/فرهنگستان
نمایشگاه یک‌روزه‌ کتاب از سوی شماری از ناشران به‌منظور تجلیل از «هفته‌ی کتاب» و «نهادینه‌ساختن فرهنگ مطالعه» در کندر بدون حضور دختران برگزار شد.
شماری از دانشجویان پسر که از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند، می‌گویند که کتاب‌های مورد نیاز آنان در نمایشگاه موجود نبوده است.
عبدالرحیم، یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه گفت که کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان در کتاب‌فروشی‌های شهر کندز یافت نمی‌شود و آنان انتظار داشتند که در این نمایشگاه موجود باشد.
او از مسئولان و کتاب‌فروش‌های این شهر می‌خواهد که کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان را نیز تهیه کنند.
شمس‌الدین، از کتاب‌فروشان این نمایشگاه‌گفت که به‌دلیل ناامنی و جنگ در سال‌های گذشته، آنان نتوانسته‌اند کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان را تهیه کنند.
او افزود که تلاش می‌کنند از این پس، کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان را نیز تهیه و عرضه کنند.
مطیع‌الله روحانی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در کندز گفته است که در این نمایشگاه در کنار تشویق جوانان و دانشجویان به مطالعه و کتاب‌خوانی، در مورد حفاظت از آثار باستانی و آبده‌های تاریخی این ولایت نیز آگاهی‌دهی صورت می‌گیرد.
اسدالله افضلی، بازدید‌کننده‌ی دیگر این نمایشگاه، برگزاری آن را در راستای تشویق جوانان به مطالعه و کتاب‌خوانی «مفید و ارزنده» می‌داند.
به‌گفته‌ی او، فرهنگ مطالعه میان جوانان این ولایت «کم‌رنگ» شده و باید چنین برنامه‌هایی راه‌اندازی شود تا جوانان به کتاب‌خواندن تشویق شوند.
نمایشگاه یک‌روزه کتاب در کندز، دومین نمایشگاه از این دست بود که بدون حضور دختران برگزار شد.
در آغاز هفته‌ی جاری در نمایشگاه یک روزه در بدخشان برگزار شد نیز به دختران اجازه‌ی بازدید داده نشد.
گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های شدید علیه حضور زنان و دختران در جامعه وضع کرده‌ و نهادهای حقوق بشری می‌گویند که سیاست‌های این گروه باعث «حذف» زنان از جامعه شده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*