خانه / خبرها / مذاکرات بین الافغانی صلح با بیم‌وامید آغاز شد

مذاکرات بین الافغانی صلح با بیم‌وامید آغاز شد

مذاکرات بین الافغانی صلح با بیم‌وامید آغاز شد

کابل/۲۳سنبله/فرهنگستان
دوحه پایتخت قطر میزبان نشست صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان است. نشست تاریخی و سرنوشت سازی که چشم میلیون‌ها افغان را به ‌صلح معطوف کرده‌است.

گفت‌وگو میان نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان به گونه رسمی روز (شنبه، ۲۲سنبله) با حضور عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، ‌مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، شیخ محمد بن عبدالرحمان ثانی وزیر خارجه قطر، ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان و هیئت همراه شان گشایش یافت. شماری از مقام های بلند پایه بسیاری از کشور های جهان و نهاد های کمک کننده از طریق آنلاین در این نشست سخنرانی کردند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در مراسم افتتاحیه این گفتگو ها گفت: «ما با نیت نیک به اینجا آمده ایم تا به خونریزی چهل ساله پایان بدهیم.»

مقام‌های حکومت افغانستان در این نشست به پایان خشونت ها و آتش بس تأکید کرده و گفتند: «نه تنها مردم افغانستان بلکه دوستان خیرخواه ما در سراسر جهان از ما توقع دارند تا خشونت‌ را کنار بگذاریم، هرچه زودتر روی یک آتش‌بس دایمی توافق نماییم و بالای یک اجندای جامع کار کنیم تا مذاکرات مشترک به صلح مورد قبول برای همه منتهی گردد.»

عبدالله عبدالله در این سخنرانی اشاره کرد که قانون اساسی افغانستان، مردم سالاری، انتخابات، ‌آزادی بیان، حقوق زنان، ‌حقوق اقلیت ها، حاکمیت قانون، حقوق مدنی و حقوق بشر از دست آورد های بزرگ مردم افغانستان اند که باید حفظ شود.

او در باره اختلافات میان دو طرف اضافه کرد: «لازم نیست ما بالای هریک از قضایای که در پیش‌روی ما قراردارند، صد در صد توافق کنیم. ما می‌توانیم گزینه‌های مختلف و راه‌‌حل‌های وسطی را مطرح نماییم که زمینه توافق روی نقاط اساسی و مرکزی را فراهم سازد.»

این در حالی‌است که طالبان تاکید به نظام اسلامی کرده و می‌گویند: «افغانستان باید یک نظام اسلامی داشته باشد و مردم افغانستان مثل برادران همدیگر با هم زندگی کنند.»

با این حال، به نظر می رسد که هنوزهم  بی باوری برای عملی شدن تعهدات میان دو طرف وجود دارد.

ملا برادر معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر در مراسم گشایش نخستین دور مذاکرات بین الافغانی گفت: «ما به اساس موافقتنامه صلح با امریکا عمل کردیم و از جانب مقابل نیز می خواهیم که بربنیاد این موافقتنامه پیش بروند تا به صلح برسیم.»

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در این مراسم از حکومت افغانستان و طالبان خواست که خانواده های قربانیان جنگ را در روند صلح دخیل سازند.

وی افزود: «امروز یک روز تاریخی برای افغانستان است. ما هیچ گاهی رویداد یازدهم سپتمبر را فراموش نمی کنیم و افغانستان نباید بار دیگر لانه هراس افگنی باشد.»

از آن‌جایی که پاکستان بیشتر از هر کشوری در قضایای افغانستان دخیل است و به باور حکومت افغانستان این کشور می تواند نقش موثری در تأمین صلح ایفا کند نماینده این کشور را از طریق انترنت داشتند.

شاه محمود قریشی، وزیرخارجه پاکستان، از رهبران افغانستان خواست تا از فرصت به دست آمده برای صلح استفاده کنند و به یک توافق جامع برسند.

او اضافه کرد: «در این مرحلۀ تاریخی مهم است که اشتباهات گذشته تکرار نشوند و مردم افغانستان تنها گذاشته نشوند.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه،‌ مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا و ملا برادر معاون دفتر سیاسی طالبان در حاشیه نشست افتتاحیه، دیدار سه جانبه داشتند.

قرار بود این مذاکرات اندکی بعد از امضای توافقنامه طالبان و امریکا شروع شود، اما تبادله زندانیان میان گروه طالبان و حکومت افغانستان به عنوان پیش‌شرط این مذاکرات، چند ماه  طول کشید.

تاکنون روشن نیست که گفت‌وگو های مستقیم میان نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان چند روز ادامه خواهد داشت.
خبرنگارفرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*