خانه / خبرها / بانوی کوهنورد ، بلندترین قُله افغانستان را فتح کرد

بانوی کوهنورد ، بلندترین قُله افغانستان را فتح کرد

بانوی جوان کوهنورد بلندترین قُله افغانستان را فتح کرد

کابل/۲۸اسد/فرهنگستان
فاطمه سلطانی دوشیزه جوان افغانستان بلند ترین قُله نوشاخ (کوه هندوکش) را با ارتفاع هفت هزار و چهارصدو نود دو متر با پاهایش فتح کرد.
این کوهنورد هژده ساله با گروه نه نفری کوه نوردان جوان در هفده روز به  قلُه نوشاخ در واخان بدخشان رسید. سفری پرچالش اما با دست آورد که بیست و نه روز پیش آغازش از کابل بود.

فاطمه سلطانی، فاتح قله نوشاخ، می‌گوید: «کوهنوردی واقعا رشته‌‌ بسیار ثقیل است که هرکسی هم نمی‌تواند انجام بدهد اما اگر برای دختران زمینه‌ها فراهم شود می توانند این رشته را به خوبی انجام بدهند.»
این تیم نه نفری کوهنوردان با تجربه های چند ساله کوهنوردی برای فتح قله نوشاخ که بلند ترین قله افغانستان در واخان بدخشان است یک ماه تمرین در کوه‌های پنجشیر، سالنگ و جاهای دیگر تمرین کرده بودند.
علی اکبر سخی، رهبر گروه هایک وینچر افغانستان، گفت: «پس از نشست و برنامه ریزی تصمیم بر‌آن شد که قله نوشاخ می رویم و اولین برنامه تاریخی برگزار می‌کنیم و ما به همه ثابت کردیم که نخستین گروه کوهنوردان بدون کمک بیرونی توانست قله نوشاخ را فتح کند.»

این کوهنوردان لحظه یی پس از فتح قله دوباره با همان ریسمان های کوهنوردی از ارتفاع هفت هزار و چهارصدو نود دو متر نوشاخ پایین شدند.
اما یخ بندان ها ، صخره ها و تاریکی شب ازچالش ها دربرابرفاطمه وهمراه‌هان او بودند در جریان کوهنوردی چند تن آنان زخمی شدند.
طاهر سلطانی، کوه نورد، گفت: «وقتی برف آب می شد دوباره به یخک تبدیل می‌شد حتا ابزارهای همراه ما نمی‌توانست محکم شود و به همین علت می لخشیدیم.»
این کوه نوردان عضو هایک وینچر افغانستان استند که از ولایت های گونه‌گون تا دوصد عضو را تشکیل داده‌اند و فاطمه سلطانی جوان‌ترین عضو این گروه است.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*