خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / هشدار از بحران غذایی در افغانستان؛ در آغاز سال ۲۰۲۴ از هر سه کودک یکی آن با گرسنگی روبروست
در آغاز سال ۲۰۲۴ از هر سه کودک افغان یکی آن‌‌ به گرسنگی روبروست

هشدار از بحران غذایی در افغانستان؛ در آغاز سال ۲۰۲۴ از هر سه کودک یکی آن با گرسنگی روبروست

سازمان بین‌المللی «حفاظت از کودکان» هشدار داده است که به دلیل بحران غذایی در آغاز سال ۲۰۲۴، از هر «سه کودک، یکی از آن‌ها از گرسنگی رنج می‌برد.»
به گفته این نهاد، تقریباً ۸ میلیون کودک در افغانستان در سال جدید میلادی با سطحی از بحران گرسنگی مواجه خواهند شد زیرا شرایط یخبندان، جوامعی را که قبلا گرفتار خشکسالی، زلزله و مشکلات اقتصادی بوده‌اند، بیش از پیش تهدید می‌کند.

برخی شهروندان افغانستان در تماس با بی‌بی‌سی در روزهای اخیر از تجارب سختی که با سرد شدن هوا برای آن‌ها و خانواده‌هایشان روبرو شده‌اند، صحبت کردند.
آن‌ها می‌گویند که با درنظرداشت وضعیت بد اقتصادی و مسدود شدن راه‌های مناطق دورافتاده براثر بارش سنگین برف، شرایط اقتصادی بسیاری از مردم، بدتر از گذشته شده است.
برخی از آن‌ها گفته‌اند که نگرانند که کودکان و افراد آسیب‌پذیر نتوانند در نبود مواد غذایی کافی و مواد سوخت از این زمستان جان سالم به در ببرند.

ارقام جدید که در گزارش نهاد «مقیاس ناامنی حاد غذایی» در مورد گرسنگی جهانی منتشر شده پیش‌بینی کرده است که تعداد افرادی که در ماه‌های زمستان در افغانستان با بحران یا «سطوح اضطراری» گرسنگی مواجه می‌شوند، ممکن است افزایش داشته بادشد، اگرچه به گفته این نهاد، وضعیت در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته کمی در کل بهبود یافته است.

تخمین زده شده که ۱۵.۸ میلیون نفر، بیش از یک سوم جمعیت افغانستان تا قبل از مارس/مارچ ۲۰۲۴ دچار ناامنی غذایی حاد شوند که به گفته نهاد حفاظت از کودکان نیمی از آن‌ها، حدود ۸ میلیون کودک هستند.

به قول این نهاد در طول زمستان در افغانستان‌ فرصت‌های شغلی کاهش می‌یابد و قیمت مواد غذایی و سوخت معمولاً افزایش می‌یابد.

یک خانم افغان به نهاد حفاظت از کودکان گفته است خانواده‌های زیادی بحران گرسنگی را تحمل می‌کنند. این خانم یک دختر ۷ ماهه خود را به یک کلینیک در شمال افغانستان و به خاطر مشکل سوء‌تغذیه آورده بود.

وی گفته است: «گاهی نان نداریم که بخوریم و گرسنه می‌خوابیم. دیدن فرزندم که روز به روز ضعیف می‌شود و برای غذا گریه می‌کند، ویرانگر است.»

افغانستان امسال با رسیدن فصل سرما در عین حال با اخراج اجباری صدها هزار مهاجر و پناهجویی مواجه است که از پاکستان و ایران باز می‌گردند.

به گفته مقامات حکومت طالبان تا حالا حدود نیم میلیون نفر از این دو کشور همسایه وارد افغانستان شده‌اند.

افغانستان به قول سازمان حفاظت از کودکان در سال جاری با سه کاهش متوالی کمک‌های غذایی مواجه شد. خانواده‌هایی که به دلیل زلزله‌های پی در پی در هرات در شمال غرب این کشور خانه‌ها و ذخایر مواد غذایی خود را از دست داده اند به شدت آسیب‌پذیر هستند.

سازمان‌های بین‌المللی به طور مکرر هشدار می‌دهند که «بدون تزریق فوری بودجه در زمستان، میلیون‌ها افغان احتمالا گرسنه خواهند ماند.»

سازمان نجات کودکان گفته است که جامعه بین‌المللی نباید چشم از افغانستان بردارد و باید فورا کمک‌های بشردوستانه را برای نجات جان افراد در زمستان امسال افزایش دهد.

برای مردم افغانستان که از قبل در مشکلات اقتصادی زندگی می کنند، زمستان چالش‌های بیشتری را به همراه دارد.

در ژانویه سال گذشته، یک سرمای بسیار بد که در مناطقی حتی به منفی ۳۶ درجه رسید، دست‌کم ۱۶۰ نفر را کشت.

بسیاری خانواده‌های آسیب دیده در زلزله هرات می‌گویند پس از زمین لرزه‌های ویرانگر که در ماه اکتبر در این ولایت منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر شد، با خانواده‌هایشان هنوز در چادرهای موقت زندگی می کنند.

۴۸هزار نفر در این رویداد طبیعی آسیب دیده‌اند که با گذشت هر هفته و ماه حالا آهسته آهسته عملا به فراموشی سپرده شده‌اند.

در هرات هم مانند سایر ولایت‌های افغانستان همه ساله برف‌های شدیدی می‌بارد و برخی از زلزله‌زدگان گفته‌اند که نگرانند که حیوانات‌شان بدون سرپناه در این زمستان تلف شوند که به گفته آن‌ها منجر به از دست دادن درآمد اصلی بسیاری از خانواده‌ها می‌شود که از این راه تامین حیات می‌کنند.

با تصرف قدرت از سوی گروه طالبان بیش از دو سال پیش بسیاری از سازمان‌های امداد رسان به دلایلی از جمله منع کار زنان از سوی حاکمیت طالبان کمک‌های سنتی خود را به افغانستان قطع و یا به طور چشمگیری کاهش داده‌اند.

به قول سازمان حفاظت از کودکان تنها بریتانیا تقریباً ۶۰ درصد از کمک‌های خود به افغانستان را در سالجاری کاهش داده است.

سازمان نجات کودکان هشدار می دهد که با وجود سطح شدید نیاز، افغانستان اکنون در معرض خطر تبدیل‌شدن به یکی دیگر از بحران‌های فراموش شده در جهان است.

این موسسه خیریه کودکان از دولت بریتانیا می خواهد تا با استفاده از نفوذ دیپلماتیک خود در سال ۲۰۲۴ تلاش های خود را افزایش دهد تا اطمینان حاصل شود که افغانستان در دستور کار جهانی قرار دارد، افزایش کمک‌های مالی بشردوستانه، و از سرگیری حمایت های طولانی‌مدت مورد نیاز برای اطمینان از دسترسی پایدار کودکان به خدمات اساسی به گفته این نهاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سازمان نجات کودکان می‌گوید «هنگامی‌که کودکان گرسنگی را تجربه می‌کنند، در برابر شرایط بهداشتی شدید از جمله سوء تغذیه و ضعف سیستم ایمنی آسیب پذیرتر هستند. آب و هوای سخت زمستانی این خطرات را برای سلامتی تشدید می‌کند و به طور بالقوه منجر به مشکلات تنفسی و ذات الریه می‌شود».

این نهاد هشدار داده است که «گرسنگی همچنین می‌تواند تأثیرات ماندگاری بر رشد فیزیکی و شناختی کودک داشته باشد و عوارض روانی نیز به همراه داشته باشد».

ارشد مالک، رئیس سازمان نجات کودکان در افغانستان، گفته است: «تخمین زده می‌شود که ۷.۸ میلیون کودک در سال ۲۰۲۴ غذای کافی نداشته باشند، گرسنگی همراه با هوای بسیار سرد در بخش‌های وسیعی از افغانستان وضعیت خطرناکی را برای کودکان ایجاد می‌کند. نیازهای غذایی آنها باید برآورده شود. بودجه ناکافی هر روز زندگی آن‌ها را به خطر می‌اندازد».

وی افزود: «در کنار تأمین مالی فوری بشردوستانه برای تأمین نیازهای اساسی، ما باید شاهد تلاش‌های هماهنگ برای رسیدگی به علل ریشه‌ای این بحران گرسنگی باشیم که ناشی از ترکیبی از تغییرات اقلیمی، بی‌ثباتی اقتصادی، کمبود شغل و قیمت بالای مواد غذایی است».

افغانستان در حال حاضر فاجعه پس از فاجعه را تجربه می‌کند، سیل، زلزله و خشکسالی زندگی کودکان را ریشه کن کرده است. این کشور اکنون با فشار اضافی صدها هزار نفری که از پاکستان و ایران بازگشته اند مواجه است.

در آخرین گزارش آی‌پی‌سی برای افغانستان، تخمین زده می‌شود که ۱۳/۱ میلیون نفر در سطوح بالایی از ناامنی غذایی حاد شبیه اکتبر ۲۰۲۳ را تجربه کنند.

پیش‌بینی می‌شود که این تعداد بین نوامبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ به ۱۵/۸ میلیون نفر افزایش یابد.

منبع بی‌بی‌سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*