خانه / خبرها / یاماموتو از اوضاع افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش داد

یاماموتو از اوضاع افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش داد

تاداماچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان عصر دیروز (دوشنبه، ۲۰ حوت) از اوضاع افغانستان به شورای امنیت این سازمان گزارش داد.

آقای یاماموتو در جریان سخنرانی اش گزارش خود را درمورد پیشرف ها در تلاش های صلح و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به اعضای شورای امنیت سازمان ملل محتد ارائه کرد و افزود که در جریان سه ماه گذشته پیشرفت های قابل ملاحظهٔ در عرصه صلح و انتخابات صورت گرفته است.

وی با اشاره به گفتگوهای جاری میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر و برگزاری نشست بین الافغانی در مسکو، محوریت نقش حکومت افغانستان را در پروسه صلح مهم خواند و برای این پروسه بر اصل انسجام، همه شمولی و نمایندگی تاکید ورزید.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل از تلاش های حکومت افغانستان در عرصه صلح نیز یاد آوری کرد و افزود که حکومت در تلاش ایجاد یک تیم مذاکره کننده است.

وی همچنان اظهار امیداواری کرد که لویه جرگه مشورتی که قرار است در اواخر ماه اپریل دایر گردد منجر به ایجاد اجماع ملی درباره یک صلح همه شمول گردد.

آقای یاماموتو حمایت جامعه بین المللی و کشورهای منطقه را برای دستیابی به یک صلح پایدار در افغانستان مهم خواند و از جامعه جهانی و کشورهای منطقه خواست تا به طور مشترک از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان ها حمایت کنند.

نماینده ویژه دبیرکابل سازمان در افغانستان همچنان افزود که در پروسه صلح نگرانی های شهرواندان افغان و سازمان ملل در باره سازش های بالقوه درمورد دستاوردهای ۱۸ سال گذشته، سرنوشت خانم ها، آزادی بیان و فعالیت های جامعه مدنی، نیز مدنظر گرفته شوند.

وی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در وقت معین آن پرچالش خوانده افزود که بی نظمی ها در انتخابات پارلمانی اعتماد کمیسیون های انتخاباتی را متضرر ساخته است.

در حالیکه فقط پنج ماه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، آقای یاماموتو از کمیشنران تازه انتخاب شده کمیسیون های انتخاباتی خواست تا در عرصه آوردن اصلاحات، تطبیق قانون جدید انتخابات، و استفاده از وسایل بایومتریک اقدامات جدی نمایند.

آقای یاماموتو همچنان درباره افزایش تلفات غیرنظامیان و کشت و تولید مواد مخدر نگرانی هایش را با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد شریک ساخت و افزود که سال روان میلادی مملو از چالش ها و فرصت ها خواهد بود.

سه شنبه, ۲۱ حوت ۱۳۹۷

منبع : خامه پرس

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*