خانه / خبرها / گزارش‌های جهان / هشدار آمریکا درباره سفر به افغانستان: خطر تروریسم و گروگانگیری وجود دارد
هشدار امریکا برای سفر کردن به افغانستان

هشدار آمریکا درباره سفر به افغانستان: خطر تروریسم و گروگانگیری وجود دارد

وزارت خارجه آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای، به شهروندان این کشور هشدار داد که «به‌دلیل تروریسم، خطر بازداشت غیرقانونی، آدم‌ربایی و جنایت در افغانستان» به این کشور سفر نکنند. در این اطلاعیه آمده است که پس از فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، ایالات متحده سفارت و کنسولگری خود را در افغانستان بسته است و توانایی ارائه خدمات کنسولی را ندارد و شهروندان آمریکایی باید از سفر به این کشور خودداری کنند.

در اطلاعیه وزارت‌خارجه آمریکا که روز دوشنبه ۱۸ دسامبر، منتشر شد، در مورد تهدید امنیتی علیه شهروندان این کشور در صورت سفر به افغانستان آمده است: «گروه‌های تروریستی متعددی در این کشور [افغانستان] فعال‌اند و شهروندان آمریکایی هدف آدم‌ربایی و بازداشت‌های غیرقانونی قرار می‌گیرند.» وزارت‌خارجه آمریکا ارزیابی کرده است که خطر بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی به دست طالبان وجود دارد.

هم‌زمان با انتشار این اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا، سازمان بین‌المللی مشاوره پزشکی و امنیتی در گزارشی افغانستان را دومین کشور خطرناک برای سفر در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد.

در گزارش این نهاد آمده است که خطرناک‌ترین کشورها برای سفر در سال ۲۰۲۴ به ترتیب سودان جنوبی، افغانستان و سوریه‌اند. وجود گروه‌های تروریستی، فعالیت‌ شبه‌نظامیان، گروگانگیری، آدم‌ربایی و درگیری‌های مسلحانه از جمله عواملی‌اند که این کشورها را در فهرست خطرناک‌ترین کشورها برای گردشگران قرار داده‌ است.

طالبان طی بیش از دو سال سلطه بر افغانستان، شهروندان کشورهای غربی از جمله شهروندان آمریکا و بریتانیا را که به‌عنوان گردشگر و کارکنان نهادهای امدادرسان به افغانستان سفر کردند مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند و شماری از آنان را بازداشت و زندانی کرده‌اند.

رایان کوربت، شهروند آمریکایی که در اوت ۲۰۲۲ به دست طالبان بازداشت شد، هنوز در زندان طالبان است و تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی او نتیجه نداده است.

در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا با اشاره به آزار و اذیت شهروندان کشورهای غربی به دست طالبان، آمده است: «طالبان نیروهای امدادی و بشردوستانه را مورد آزار و اذیت و بازداشت قرار داده‌اند. ممکن است به فعالیت‌های خارجی‌ها با شک و تردید نگریسته شود و دلایل بازداشت ممکن است نامشخص باشد.»

اطلاعیه می‌افزاید که شهروندان کشورهای غربی حتی اگر از دفاتر رژیم طالبان مجوز تجارت و یا دیگر برنامه‌ها را داشته باشند، بازهم خطر بازداشت جدی است.

وزارت خارجه آمریکا به شهروندان این کشور هشدار داده است که در صورت بازداشت به دست طالبان، ممکن است نهادهای دولتی ایالات متحده به آنان دسترسی نداشته باشند، چون طالبان در بیشتر موارد اجازه برقراری تماس با افراد بازداشت شده را نمی‌دهند.

دولت کانادا نیز شنبه‌ گذشته، در اطلاعیه‌‌ای از شهروندان خود خواست به‌دلیل تهدیدهای امنیتی به افغانستان سفر نکنند.

دولت‌های کانادا، بریتانیا و آمریکا پس از فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، سفارت‌ها و کنسولگری‌های خود را در افغانستان تعطیل کردند و فعلا هیچ دیپلماتیکی در کابل ندارند. وزارت خارجه آمریکا به شهروندان این کشور توصیه کرده است که در صورت سفر به افغانستان و نیاز به خدمات اداری و حقوقی، با نزدیک‌ترین کنسولگری ایالات متحده به افغانستان تماس بگیرند.

هرچند طالبان ادعا می‌کنند که با سلطه این گروه بر افغانستان، امنیت در این کشور تامین شده و شهروندان همه کشورهای جهان می‌توانند آزادانه به افغانستان سفر کنند، اما خطر وقوع حمله‌های مرگبار داعش خراسان، درگیری میان طالبان و جبهه‌های مخالف این گروه، آدم‌ربایی و گروگانگیری نهادهای امنیتی طالبان از گردشگران باعث شده است تا دولت‌های غربی به شهروندان خود در مورد پیامدهای ناگوار سفر به افغانستان هشدار دهند.

منبع: ایندیپندنت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*