خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / فراهم سازی تسهیلات آموزشی طالبان برای جنگجویان

فراهم سازی تسهیلات آموزشی طالبان برای جنگجویان

کابل/۴سرطان/فرهنگستان
وزارت معارف طالبان اعلام کرده‌است که روند فرستادن جنگجویان این گروه به صنف‌های دهم، یازدهم و دوازدهم مکاتب ادامه دارد.
در اعلامیه که روز (شنبه، ۳سرطان) از سوی وزارت معارف به نشر رسیده، آمده است: «با هدف جذب مجاهدین به مکاتب رسمی و فراهم‌آوری سهولت‌های آموزشی برای آن‌ها، ریاست تدریسات اساسی و ثانوی وزارت معارف، طبق طرزالعمل نافذه از آن‌ها امتحان تثبیت سویه صنوف دهم و یازدهم را برگزار کرد.»
به گفته‌ مولوی عبدالواحد واحد‌یار، مسئول کمیته امتحانات «ریاست تدریسات اساسی و ثانوی» وزارت معارف طالبان در آزمونی که این هفته برگزار شده بود، بیشتر از ۲۵۰ تن شرکت کرده بودند که همه‌ آن‌ها اعضای گروه طالبان بودند.
واحدیار تاکید کرد: «این متقاضیان نسبت مصروفیت‌هایشان در فعالیت‌های جهادی از ادامه آموزش باز مانده بودند که با فراهم‌شدن زمینه آموزش، می‌خواهند دروسشان را تکمیل کنند.»
وزارت معارف طالبان اعلام کرد ریاست این وزارت تحت نام «ریاست تدریسات اساسی و ثانوی» هر چندماهی چنین آزمون‌هایی را برای فرستادن جنگجویان طالبان به مکاتب رسمی برگزار می‌کند. به گفته وزارت معارف، تاکنون از این طریق صدها تن از اعضای گروه طالبان به صنف های دلخواهشان در مکاتب مختلف رفته و پس از یک سال آموزش، مدرک صنف دوازدهم (شهادتنامه) را دریافت کرده‌اند.
پیش از این ریاست معارف طالبان در استان نورستان اعلام کرده بود که به پیشنهاد وزارت معارف و تایید دفتر نخست‌وزیر طالبان، ۸۰۰  تن از اعضای آموزش‌ندیده این گروه را به بالاترین صنف‌های مکاتب این استان فرستاده است.
خبرگزاری باختر به نقل از مسئولان ریاست معارف استان نورستان نوشت این حکم شامل مجاهدانی می‌شود که در ۲۰ سال اخیر «جهاد»، از آموزش محروم مانده‌اند.
تصمیم طالبان به‌منظور جذب جنگجویان شان در مکاتب رسمی در حالی صورت می‌گیرد که این گروه در هزاران مکتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم و دختران دانشجو بسته است. منع آموزش دختران سبب شده است که در کنار بسته ماندن مکاتب دولتی دختران، صدها مکتب خصوصی نیز در سراسر افغانستان تعطیل شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*