خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / تصمیم طالبان و مقاومت شهروندان؛ اجازه دهید دختران بیاموزد

تصمیم طالبان و مقاومت شهروندان؛ اجازه دهید دختران بیاموزد

کابل/۲جدی/فرهنگستان
ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خصوصی از سوی گروه تروریستی طالبان با موجی از خشم، نفرت و انزجار شهروندان افغانستان مواجه شده است.
اکنون که دو روز از همگانی شدن این تصمیم می‌گذرد، اعتراض‌ها از سوی طیف‌های مختلف اجتماعی در حال گسترش است؛ از اعتراض خیابانی گرفته تا دیوار نویسی و کمپاین در شبکه‌های اجتماعی و استعفای استادان دانشگاه‌ها و ترک کلاس از سوی دانشجویان پسر.

اعتراض خیابانی زنان
نخستین جرقه اعتراض از سوی شماری از دانشجویان دختر زده شد. آن‌ها روز (چهارشنبه،۳۰قوس) با وجود آگاهی از تصمیم گروه طالبان، در مقابل دانشگاه کابل تجمع کردند و خواستار ورود به این دانشگاه شدند.
جنگجویان تا به دندان مسلح گروه تروریستی طالبان که با موترهای زرهی در مقابل دانشگاه کابل مستقر شده بودند، دختران را در ورودی این دانشگاه با خشونت و سرکوب متفرق کردند.
روز (پنجشنبه، ۱جدی) نیز جمعی از زنان معترض و دانشجویان دختر، در غرب کابل به خیابان برآمدند و در یک راهپیمایی اعتراضی از ساحه دهبوری به سمت دانشگاه کابل حرکت کردند.
آن‌ها به ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها از سوی گروه طالبان اعتراض کردند و شعار «یا همه یا هیچ‌کس» را سر دادند.
این شعار دانشجویان و استادان مرد را تشویق می‌کند که در اعتراض به ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها از سوی گروه طالبان، آنها نیز در صنف‌های درسی حضور نیابند و اعتصاب کنند.
اعتراض  زنان نیز با موجی از خشونت و سرکوب گروه طالبان مواجه شد و شماری از معترضان از سوی جنگجویان گروه طالبان بازداشت شدند.

پسرانی که صحنه امتحان را ترک کردند
دومین جرقه اعتراض به تصمیم گروه طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها، در ولایت ننگرهار و از سوی دانشجویان پسر زده شد.
پس از ممانعت جنگجویان طالبان از حضور دختران دانشگاه ننگرهار، دانشجویان پسر دانشکده طب این دانشگاه ورق‌های امتحان را پاره و صحنه امتحان را ترک کردند.
آن‌ها تاکید کردند که تا زمانی که به دانشجویان دختر اجازه تحصیل داده نشود، در صنف‌های درسی دانشگاه حاضر نخواهند شد
دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه همچنین یک تجمع اعتراضی راه‌اندازی کردند و شعارهای «یا همه یا هیچ‌کس» را سردادند.
اعتراض دانشجویان پسر دانشگاه ننگرهار با استقبال گسترده شهروندان مواجه شد.
شماری از شهروندان با نشر پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، از دانشجویان سایر دانشگاه‌ها نیز خواستند که در اعتراض به تصمیم گروه تروریستی طالبان، در صنف‌های درسی حاضر نشوند.
پس از ننگرهار در شرق، دانشجویان دانشگاه کندهار در جنوب کشور نیز به تصمیم گروه طالبان اعتراض کردند.
دانشجویان پسر در دانشگاه قندهار نیز همانند دانشجویان ننگرهاری، صنف درسی را ترک کردند و گفتند بدون هم‌صنفی‌های دختر شان حاضر نیستند در صنف‌های درسی اشتراک کنند.

موج استعفای استادان دانشگاه 
پس از اعلام دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها، استادان دانشگاه‌های مختلف کشور به این تصمیم واکنش گسترده نشان دادند.
شماری از استادان دانشگاه‌های مختلف کشور یکی پی‌دیگری اعلام کردند که در اعتراض به محرومیت دختران از آموزش و تحصیل، از سمت خود استعفا می‌دهند.
در دو روز گذشته بیش از ۶۰ استاد از دانشگاه‌های سراسر افغانستان در اعتراض به این «آپارتاید جنسیتی» از سمت‌های خود استعفا داده‌اند.
موج استعفای استادان دانشگاه‌ها زمانی آغاز شد که طالبان، ورود به دانشگاه‌ها را برای دانشجویان دختر در سرتاسر کشور ممنوع کردند.
این استادان دانشگاه با انتشار نامه‌های جداگانه استعفا، به تصمیم طالبان درباره ممنوعیت ورود دختران دانشجو به دانشگاه‌ها اعتراض کردند و نوشتند تا زمان لغو فرمان رهبری طالبان، حاضر نیستند بر سر کار خود برگردند.
شماری از استادان دانشگاه‌ها اعلام کردند از سمت‌های خود به عنوان استاد دانشگاه استعفا نمی‌دهند اما حاضر نیستند تا لغو تصمیم طالبان درباره ممنوعیت ورود دختران به دانشگاه‌ها، در کلاس‌های درس حاضر شوند.

هشتگ و دیوار نگاری
ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها از سوی گروه طالبان واکنش گسترده شهروندان در شبکه‌های اجتماعی را نیز به همراه داشته است.
شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این تصمیم گروه طالبان هشتگ یا LetHerLearn# «اجازه بدهید او بیاموزد» را در تویتر راه‌اندازی کرده‌اند.
کاربران تویتر با استفاده از این هشتگ، روایت‌هایی از اندوه، ناراحتی و غم دانشجویان دختر را به دلیل محرومیت از آموزش می‌نویسند.
آزیتا غنی زاده، یکی از کاربران تویتر با همرسانی ویدیوی اعتراض دانشجویان در ننگرهار، نوشته است که «این تنها راه است، مردان و زنان باهم برای دسترسی زنان و دختران به آموزش مبارزه کنند.»
لاله عثمانی، یکی از فعالان حقوق زن در تویتر نوشته است که «پس از دو دهه مبارزه برای حقوق اولیه بشری، زنان از جامعه حذف می‌شوند؛ زیرا حقوق آن‌ها یکی یکی سلب می‌شود.»
خانم عثمانی افزوده که «سکوت در برابر این اقدام [ممنوعیت تحصیل دختران] نه تنها شرم‌آور است، بلکه جنایت علیه بشریت است.»
او از کاربران شبکه اجتماعی تویتر خواسته است که به کمپاین «اجازه بدهید او بیاموزد» بپیوندند.
همچنین یک ویدیوی چند ثانیه‌ای در تویتر نشر شده است که نشان می‌دهد دختری هشتگ LetHerLearn# را بر دیواری در یکی از شهرهای افغانستان می‌نویسد.
موج اعتراض‌ها علیه تصمیم گروه طالبان مبنی بر ممنوعیت آموزش دختران همچنان ادامه دارد.
تا کنون علاوه بر شهروندان افغانستان نهادهای مختلف حقوق بشری بین‌المللی و کشورهای مختلف جهان ممنوعیت تحصیل دختران را محکوم کرده‌اند و این اقدام طالبان را «جنایت علیه بشریت» و «فاجعه» خوانده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*