خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / تانک‌های آمریکایی در آلمان چه می‌کنند؟

تانک‌های آمریکایی در آلمان چه می‌کنند؟

هزاران نیرو و چند صد تانک و خودرو زرهی وارد بندر برمن هافن آلمان شدند تا با استفاده از امکانات آلمان در نقاط استراتژیک اروپای شرقی و کشورهای بالتیک مستقر شوند.

این اقدام آمریکا بعد از پایان جنگ سرد بی سابقه است و درجهت تقویت پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در برابر الحاق کریمه به روسیه صورت گرفته وهشداری به کرملین است که آمریکا در دفاع از اروپا در چارچوب پیمان ناتو، ساکت نخواهد ماند.

تانک‌های آمریکایی برای استقرار در مرزهای ناتو با روسیه وارد آلمان شدند

این اقدام آمریکا، که به یکباره چند هزار تانک و تجهیزات نظامی مربوط به آن را به بندر آلمانی برمرهافن اعزام کرده تا آنهارا در مناطق استراتژیک اروپای شرقی نظیر لهستان و نقاط حساس کشورهای بالتیک مستقر کند ، توجه محافل سیاسی و نظامی را در اروپا به شدت جلب کرده است.

اشپییگل، هفته نامه سیاسی و پر تیراژ آلمان نوشت آمریکا و پیمان ناتو اکنون به سیاست ارعاب در برابر روسیه روی آورده‌اند. نخستین محموله تانک های امریکا به بندر آلمانی برمرهافن رسیدند و از آنجا به اهداف خود در اروپای شرقی اعزام می شوند . اشپیگل، اضافه می کند این حرکت پر اهمیت، بزرگترین انتقال تجهیزات نظامی، بعد از جنگ سرد از سوی آمریکا در اروپا است.

با این اقدام آمریکا جابجا کردن تجهیزات سنگین و همزمان آن اعزام نزدیک به چهار هزار سرباز به اروپا را آغاز کرده است.

مقام‌های رسمی آلمان تائید کردند که این کشور با استفاده از امکانات خود نقل و انتقال این تجهیزات و نفرات را بر عهده دارد و وزارت دفاع آلمان از طریق دریا، هوا و راه آهن این تجهیزات را به لهستان منتقل خواهد کرد.

منابع آلمانی به نقل از منابع وزارت دفاع آمریکا گفته اند ارتش آمریکا بخش هایی از نیروهای مستقر در لهستان را به کشورهای بالتیک و بلغارستان و رومانی خواهد فرستاد.

مقام های پیمان آتلانتیک شمالی ناتو ، در بروکسل گفتند این اقدام آمریکا بخشی از وعده ها و تعهدات آن کشور در دفاع از بلوکشرقسابق و نواحی بالتیک است. کشورهای اروپای شرقی و بالتیک با الحاق کریمه به روسیه و حمایت این کشور از شورشیان شرق اوکراین، احساس می کنند که در معرض خطر حرکات بعدی مسکو قرار دارند.

در مقر پیمان ناتو گفته شد این اقدام آمریکا جنبه ناگهانی ندارد بلکه از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود. دولت آمریکا در ماه اکتبر سال گذشته اعلام کرده بود که در چارچوب تصمیم‌های پیمان آتلانتیک شمالی، اعزام نیرو به اروپا به معنی واکنش پیمان ناتو به اقدامات روسیه در اوکراین است.

با اینحال در احزاب سیاسی آلمان شخصیت هایی هستند که می گویند این نوع حرکات تحریک آمیزبوده و ممکن است موجب افزایش تنش ها شود. دولت آلمان می گوید هیات‌هایی از این کشور با تیم انتقال آقای ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا گفتگو کردند ولی تا کنون به نتیجه ای که گویای سیاست دولت آقای ترامپ در برابر روسیه باشد نرسیده اند.

البته این تنها هیات های آلمانی و نماینده ویژه آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور نیستند که از سیاست‌های رئیس جمهور منتخب آمریکا در برابر امور دفاعی اروپا و در برابر روسیه از اطلاعی ندارند. سایر دولتمردان اروپایی نیز با مشکل مشابهی مواجه هستند.

پیمان دفاعی ناتو بهعنوان نهاد اصلی دفاع از اروپا نیز مدت ها است با این تردیدها روبرو است.

نشست وزیران دفاع و امور خارجه اتحادیه اروپا

چنین وضعیتی در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اظهارات متناقض دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان بهوجود آمد و رفته رفته تقویت شد.

وزیران خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۵ روز بعد از روشن شدن نتیجه انتخابات آمریکا برای بررسی مسائل دفاعی اروپا و غرب تشکیل جلسه دادند و با وجود دلگرمی ها از سوی واشنگتن، چنین باوری برجلسه حاکم نبود.

این افراد از سیاست‌های آینده آمریکا در این زمینه اطلاع دقیقی نداشتند. آنچه برای این دیپلمات ها روشن بود فقط محتوایی از شعارهای انتخاباتی آقای ترامپ بود.

محتوای این شعارها طوری است که در اروپا بیم ایجاد کرده که مبادا آمریکا با سنت ها و اصول دفاعی خود در اروپا وداع کند و قاره اروپا دچار تزلزل شود.

حداقل در یک مورد وزیران اروپا متحد بودند و آن این است که هماهنگ عمل کنند.

اورزولا فان در لاین، وزیر دفاع آلمان در این جلسه گفت صرفنظر از سیاست های آینده آقای ترامپ، اروپا باید مسئولیت های بیشتری را بر عهده گیرد.

دربیانیه پایان نشست وزیران دفاع و خارجه اتحادیه اروپا بر ۳ اصل اساسی برای این اتحادیه تاکید مبرم شده است:

واکنش سریع به رویدادها و اختلافات
کمک و همکاری با کشورهای دوست در ایجاد و تقویت ساختارهای امنیتی آنها
حفظ و حمایت از اتحادیه اروپا و شهروندان آن
در کنار این اقدامات و فارغ از اینکه سیاست آمریکا در چه جهتی باشد کشورهای عضو اتحادیه اروپا بهطور مشترک تلاش خواهند کرد تا نیمه سال ۲۰۱۷ از یک مرکز، برنامه ریزی و فرماندهی مداوم برای ماموریت های نظامی خارجی داشته باشند . این اقدامات با این هدف انجام می شود تا اتحادیه اروپا در مجموع قادر باشد در مسائل امنیتی و دفاعی خود مستقل بوده و واکنش سریعتر از خود نشان دهد.

گرچه فرستادن هزاران تانک آمریکا برای ایجاد اطمینان امنیتی بیشتر در اروپا به آرامش اوضاع کمک می کند ولی این نگرانی همچنان وجود دارد که اقدام اخیر با تصمیم و دستور دولت اوباما صورت گرفته و هنوز مشخص نیست که آقای ترامپ پس از تثبیت در کاخ سفید چه نظرات و برنامه هایی خواهد داشت.

در هرحال وزیران دفاع و خارجه اتحادیه اروپا به دولت های خود توصیه کردند تا بودجه های دفاعی را افزایش دهند.

نویسنده : مرتضی رئیسی

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*