خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / رونمایی کتاب «ساحل های روشنایی » در مسکو

رونمایی کتاب «ساحل های روشنایی » در مسکو

کابل/۲۵ثور/فرهنگستان
رونمایی مجموعه ادبی « ساحل های روشنایی » روز (شنبه ۲۳ثور) در تالار مرکزی اتحادیه نویسندگان روسیه در مسکو برگزار شد.
در این برنامه شخصیت های ادبی، هنری و فرهنگی و چهره های سیاسی روسیه و افغانستان حضور داشتند و سخنرانی کردند.
در مجموعه ادبی «ساحل های روشنایی» شعر‌های چون روسی، فارسی و پشتو در ۴۵۰ صفحه تنظیم شده که نتیجه همکاری های فرهنگی «اتحادیه نویسندگان روسیه » و «انجمن همبستگی ملی و فرهنگی افغان ها » می‌باشد.
در این مجموعه ادبی علاوه بر ترجمه آثار شاعران روس به زبان های فارسی و پشتو، آثار ادبی پیرمحمد کاکر، دوکتور لطیف ناظمی،عبدالباری جهانی،حضرت وهریز، گل پاچا الفت، پرتو نادری، عبدالغفور لیوال، پیرمحمد کاروان، سمیه رامش، عمر ننگیار، نجم الرحمن مواج، پروین ملال و کبرامظهری به زبان روسی برگردان شده‌است.
در این محفل اتحادیه نویسندگان روسیه به محمد عمر ننگیار نویسنده ، فعال فرهنگی و کارمند سابقه دار رادیو تلویزیون افغانستان ، مدال قلم طلایی تفویض کرد.
قابل یاد آوری است که مدال قلم طلایی بلندترین مدال اتحادیه نویسندگان روسیه است.
هم‌چنان داکتر شیر حسن حسن به پاس خدمات فرهنگی و سهم فعال در تهیه ، تنظیم ، ویرایش و ترجمه بخش هایی از این مجموعه ادبی، مدال طلای یسینن( شاعر معروف و محبوب قرن بیستم روسیه )را بدست آوردند.
اتحادیه نویسندگان روسیه از رحمت الله روند، غوث جانباز، برشنا ننگیار و دوکتورشاه محمد گویا به پاس زحمات شان در ترجمه این اثر ادبی با دادن سپاس‌نامه، تقدیر به عمل آورد.
سخنران های این محفل با خوانش اشعار به زبان های روسی ، فارسی و پشتو به تحلیل آن پرداختند و نشر این مجموعه ادبی را گام موثر در نزدیک شدن مردم روسیه و افغانستان دانستند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*