خانه / خبرها / حسن روحانی برنده انتخابات ایران شد
حسن روحانی برنده دوازدهمین دور انتخابات

حسن روحانی برنده انتخابات ایران شد

حسن روحانی برنده دوازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران معرفی شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر داخله ایران، روز شنبه سی‌ام ثور، در سخنانی که از شبکه خبر ایران پخش شده حسن روحانی را پیروز انتخابات اخیر ایران معرفی کرد.

به گزارش رادیو فردا، وزیر داخله ایران گفت که حسن روحانی با کسب ۲۳ میلیون و بیش از ۵۴۹ هزار رای، برنده انتخابات شناخته شده است. هم‌چنین ابراهیم رییسی رقیب عمده‌ی آقای روحانی پانزده میلیون و بیش از ۷۸۶ هزار رای به دست آورده است.

وزیر داخله ایران افزود که حسن روحانی ۵۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده و به عنوان رییس‌جمهور ایران انتخاب شده است.

ابراهیم رییسی نیز ۳۸ و نیم درصد آرا را به خود اختصاص داده است. پس از او میرسلیم و پس از او هاشمی‌طبا قرار دارند.

هم چنین به نوشته خبرگزاری تسنیم، آرای باطل بیش از یک میلیون و ۱۹۰ هزار بوده است.

عیسی فرهادی، والی تهران، گفته است که بیش از ۶۰ درصد واجدین شرایط تهرانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت داشته‌اند.

در واکنش به این اخبار، علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در پیامی حضور شهروندان در انتخابات ۲۹ ثور را «پرشور و گسترده» نامید و از این امر تشکر کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی، نیز در این باره روز شنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «ما ثبات را نه از ‘ایتلاف‌ها’ بلکه از مردم خود می‌گیریم که بر خلاف بسیاری دیگر رای می‌دهند. باید با ایرانیان با احترام رفتار کرد، آن‌ها آماده تعامل‌اند.»

این سخنان او در حالی بیان می‌شود که مقام‌های عربستان و چند کشور عربی دیگر منطقه که در ایتلاف با عربستان قرار دارند روز شنبه با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، در ریاض، پایتخت عربستان، دیدار و گفتگو داشته‌اند.

روز شنبه فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو پیام تیویتری با اشاره به انتخابات در ایران نوشت: «ایرانیان در حیات سیاسی کشور خود مشارکت پرشوری داشتند. به رییس‌جمهور حسن روحانی بابت پشتوانه قوی که به دست آورده، تبریک می‌گویم.»

خانم موگرینی افزود: «اتحادیه اروپا آماده است برای اجرای کامل برجام، تعامل دوجانبه، صلح منطقه‌ای و برآورده ساختن توقعات تمامی ایرانیان همکاری کند.»

خاویر سولانا، مسوول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در یک پیام توییتری نوشت: «تبریک به حسن روحانی. یک پیروزی قاطع. فرصتی دیگر برای کشور او. کارهای بیشتری برای ثبات منطقه باید انجام شود.»

حسن روحانی در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود و با کسب ۵۰.۷ درصد آرا هفتمین رییس‌جمهور ایران شد. در آن دوره، حسن روحانی که با کسب ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۶۲۹ رای برنده انتخابات ۲۴ جوزای ۱۳۹۲ شد. وی در آن دوره از حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی برخوردار بود.

یکشنبه ۳۱ ثور ۱۳۹۶

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*