خانه / خانواده / زنان / روز جهانی دختر و دختران به امید بازگشایی مکتب‌ و دانشگاه در افغانستان

روز جهانی دختر و دختران به امید بازگشایی مکتب‌ و دانشگاه در افغانستان

کابل/۲۰میزان/قرهنگستان
یازدهم اکتوبر برابر است با روز جهانی دختر، برخی دختران دانش‌آموز و دانش‌جو در افغانستان بار دیگر از طالبان خواسته‌اند تا دروازه مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به روی آنان بازگشایی کند.

همزمان با این روز، انستیتوت صلح امریکا و نهادهای جهانی نیز از اوضاع دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان تامین حقوق دختران در این کشور شده‌اند.

این روز در حالی در افغانستان فرا رسیده است که دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را ندارند و دانشگاه‌ها نیز به روی آنان مسدود است.

هدیه شانزده ساله می‌گوید که تجلیل از روز جهانی دختر هم‌زمان با رفتن به مکتب برای او معنی پیدا می‌کند.

هدیه گفت: «همیشه ما روز دختر را تجلیل می‌کردیم ولی در این دو سال ما روز را تجلیل را کرده نمی‌توانیم. روز دختر روزی است که من بتوانم مکتب بروم، در جامعه حضور داشته باشم و دوباره مکاتب به روی ما باز شود.»

رویا، دانش‌جو گفت: «انگیزه‌ی برای ما وجود ندارد که بنام روز دختر روزی داشته باشیم. قسمی که می‌بینید دانشگاه‌ها بسته‌اند، کار بسته، مکاتب به روی ما بسته‌اند و بیش‌تر از دو سال شد که ما درس نمی‌خوانیم و ما نمی‌توانیم که خود را پیشرفت بدهیم.»

زلیخا، دانش‌آموز دیگر افزود: «خواست ما از طالبان همین است که دروازه‌های مکاتب را به روی ما باز کند و تنها آرزوی ما این بود که در این روز مکتب برویم. تحفه‌ای که امارت اسلامی در این روز برای ما داده می‌تواند همین است که دروازه‌های مکاتب را به روی ما باز کند.»

هرچند که طالبان به تازگی درباره بازگشایی مکتب‌های دختران چیزی نگفته؛ اما پیش از این اعلام کرده است که مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران به‌گونه‌ی دایمی مسدود نمی‌ماند.

انستیوت صلح امریکا در یک اعلامیه گفته است: «در حالی که رهبران کشورهای جهان، فعالان مدنی و خانواده‌ها در سراسر جهان روز جهانی دختر را در یازدهم ماه اکتوبر گرامی می‌دارند، واقعیت سختی که میلیون‌ها دختر افغان با آن روبه‌رو هستند، به‌گونه‌ی کامل در تضاد با بسیاری از جشن‌های برنامه‌ریزی شده جهان قرار دارد. بیش از ۷۵۰ روز می‌شود که دختران افغان به علت سیاست‌های سرکوب‌گرانه نظام طالبان از حق تحصیل و آینده خود محروم شده‌اند.»

فاضله سروش، فعال حقوق زنان گفت: «خواست من از حکومت طالبان این است که اگر می‌خواهید که حکومت شما پایدار و دوامدار بماند لطفا متوجه بنیاد و اساس جامعه باشید.»

خانواده‌های دانش‌آموزان نیز خواهان تامین حقوق فرزندان شان هستند.

از روز جهانی دختر همه‌ساله به هدف تشویق و آگاهی‌دهی مردم به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و منع خشونت و تبعیض در برابر دختران، تجلیل می‌شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*