خانه / خانواده / زنان / ارزیابی سازمان ملل از وضعیت بد زنان افغانستان در مقایسه با جهان

ارزیابی سازمان ملل از وضعیت بد زنان افغانستان در مقایسه با جهان

کابل/۲۶جوزا/فرهنگستان
ریچارد بنیت گزارشگر ویژۀ ملل متحد در مورد حقوق بشر افغانستان و گروه کاری در بارۀ تبعیض در برابر زنان و دختران در گزارش تازه‌یی بر وضعیت زنان وتبعیض سیستماتیک علیه آن‌ها در عرصه های کار وآموزش در افغانستان تمرکز کرده‌اند.
در گزارش تازه‌‌شان در مورد تبعیض علیه زنان و دختران این کشور گفته شده که زنان افغانستان به «بهانه‌های اخلاقی و از طریق استفاده ابزاری از دین» با محدودیت روبه‌رو شده اند.
آقای بنیت در تویتی روز (پنجشنبه، ۲۵جوزا) گفت که این گزارش مشترک را به روز دوشنبه هفتۀ آینده در ۵۳ مین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.
در گزارش وضعیت زنان ودختران در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان به تفصیل تشریح شده است.
این گزارش بر اساس مصاحبه با ۷۹ تن به شمول ۵۱ زن و بر بنیاد یک سروی که در ماه می راه اندازی شد تهیه شده است.
در این سروی در هجده ولایت افغانستان ۲۱۱۲ زن شرکت کره بودند.
در گزارش از فرامین ، تصامیم و طرزالعمل های طالبان در خصوص محدودیت بر آموزش و تحصیل دختران و ممنوعیت بر کار زنان یادآوری شده است.
در گزارش آمده که افغانستان یگانه کشوری در جهان است که در آن حقوق زنان به طور گسترده نقض شده است.
پس از آنکه طالبان در آگست سال ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت بازگشتند ، دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب منع شدند. طالبان در اواخر سال گذشته میلادی پوهنتون ها را نیز به روی دختران بسته کردند.
طالبان زنان را از کار در موسسات داخلی و خارجی غیردولتی و دفتر های ملل متحد در افغانستان نیز منع کرده اند.
بر رفتن زنان به پارک های تفریحی و حمام های زنانه هم محدودیت وضع شده است.
آقای بنت هم‌چنان با ابراز نگرانی جدی از افزایش آمار خودکشی مردم افغانستان در ولایت‌ها افزوده که افسرده‌گی و افکار خودکشی میان دختران نوجوان افغان افزایش پیدا کرده است و علاوه‌بر این ازدواج‌های اجباری و کودک‌همسری، فروش و قاچاق کودکان نیز رو به فزونی می باشد.
در گزارش تذکر داده شده که این در واقع برخلاف ادعاهایی طالبان است که می‌گویند از ماه آگست سال ۲۰۲۱ تا کنون قضایای خودکشی کاهش یافته و صحت روانی بهبود یافته است.
در این گزارش آمده است که فضای تبعیض‌آمیز و محدودکننده، محیط ترسناک و نبود حساب‌دهی در برابر سیلی از موارد نقض حقوق بشر، تحقق حقوق زنان و دختران را ناممکن کرده است و تمام افراد یا نهادهای مربوطه را از دفاع از آن‌ها باز می‌دارد و زمینه را برای سرپیچی‌های بیش‌تر فراهم می‌سازد.
بر بنیاد گزارش یاد شدهددر مجموع فرمان‌های طالبان به‌گونه قابل ملاحظه توانایی زنان و دختران را در عرصه مشارکت در جامعه، دسترسی به خدمات اساسی و کسب درآمد، محدود می‌کند‌.
گفتنی‌ است که پس از سلطه طالبان بر افغانستان، این گروه محدودیت‌های زیادی را علیه دختران و زنان کشور وضع کرده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*