خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / روز جهانی افراد دارای معلویت؛ بیش از دو میلیون نفر در افغانستان با معلولیت جدی زندگی می‌کنند

روز جهانی افراد دارای معلویت؛ بیش از دو میلیون نفر در افغانستان با معلولیت جدی زندگی می‌کنند

کابل/۱۲قوس/فرهنگستان
هم‌زمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت، سازمان علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) گفته است که در افغانستان بیش از دو میلیون نفر با معلولیت جدی زندگی می‌کنند.
این نهاد ام‌روز (یک‌شنبه، ۱۲ قوس) با نشر مطلبی در فیسبوک به‌مناسبت «روز بین‌المللی افراد دارای معلولیت» گفته است که ۵۰۰ نفر از این افراد در صنف‌های آموزشی این نهاد درس می‌خوانند.
یونسکو این تعداد نفر را «کتله‌ی کوچکی از معلولان» در افغانستان توصیف کرده که به آموزش دسترسی دارند‌.
یکی از دانش‌آموزان این نهاد ابراز امیدواری کرده است که یونسکو و سایر نهادهای بین‌المللی به افراد دارای معلولیت در افغانستان، توجه بیشتر کنند تا آنان بتوانند تحصیلات عالی داشته باشند.
اتحادیه اروپا نیز به‌مناسبت این روز گفته است که ۸۰ درصد از بزرگ‌سالان در افغانستان با نوعی از معلولیت جسمی و ذهنی مواجه هستند.
این نهاد افزوده‌است: «ما همراه با شرکای خود از افغان‌ها حمایت می‌کنیم و دسترسی همه‌جانبه و عادلانه‌ی آنان به نیازهای اساسی را تضمین می‌کنیم.»
سازمان جهانی صحت نیز به‌مناسبت این روز گفته است که دهه‌ها درگیری و شماری از بحران‌های صحی، تعداد قابل توجهی از شهروندان افغانستان را با طیفی از ناتوانی جسمی و ذهنی مواجه کرده است‌.
این سازمان گفته است که افراد دارای معلولیت در معرض خطر ابتلا به طیف وسیع از بیماری‌ها هستند و در زندگی روزمره‌ی خود محدودیت‌های بیشتری را تجربه می‌کنند.
سازمان جهانی صحت بر مشارکت کامل افراد دارای معلولیت در اجتماع تأکید کرده و از نهادهای همکار خود برای فراهم‌کردن دسترسی افراد دارای معلولیت به خدمات اساسی، سپاسگزاری کرده است.
روز سوم دسامبر به‌منظور یادآوری از حقوق، چالش‌ها و مشکلات افراد دارای معلولیت و افزایش آگاهی در مورد توانایی‌ها و دست‌آوردهای آنان به‌نام «روز بین‌المللی افراد دارای معلولیت» نام‌گذاری شده است.
خبرنگار فرهنگستان
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*