خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / واکنش‌ها به اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان

واکنش‌ها به اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان

کابل/۵قوس/فرهنگستان
فدراسیون بین‌المللی مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای از جامعه جهانی و نهادهای غیردولتی حقوق بشری، خواهان جلوگیری از اخراج مهاجران افغان از پاکستان شده است.
در نامه‌ی این نهاد آمده است که پاکستان باید از اخراج چهره‌های مانند فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، نمایندگان جامعه مدنی، نظامیان حکومت پیشین و برخی از افراد دیگر که به باور آنان در معرض خطر قرار دارند جلوگیری کند.
این نهاد همچنان از زمان‌گیربودن روند تمدید ویزای پاکستان برای شهروندان افغانستان و عدم رسیدگی به پرونده‌های شان از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، انتقاد کرده است.
احسان خان، مهاجر افغان در پاکستان گفت: «سازمان ملل متحد و یواین‌ایچ‌سی‌آر مسوولیت‌پذیر نیستند.»
همزمان با این، عبدالجبار تخاری، قونسل افغانستان در شهر کراچی پاکستان، می‌گوید که تلاش دارند تا به چالش‌های مهاجران دارای مدرک رسیدگی بهتر کنند.
آقای تخاری در این باره گفت: «مشکلات که افغان‌های حامل کارت با آن مواجه بودند، ما سعی کردیم با حکومت سند ارتباط برقرار نمودیم تا که مشکلات افغان‌های حامل دستاویزات باید کم‌شود.»
از سویی هم، شماری از مهاجران افغان که تازه از پاکستان به کابل آمده‌اند، نگران آمدن فصل زمستان هستند.
بی‌بی نازو که با ده تن از اعضای خانواده‌اش در زیر یک چادر در کابل زندگی می‌کند، می‌گوید تا اکنون ده‌هزار افغانی برایش کمک شده و خواهان کمک‌های بیش‌تر از سوی حکومت سرپرست و نهادهای مددرسان است.
عبیدالله، مهاجر دیگر اخراج‌شده گفت: «با من تنها ده هزار کمک کردند در سر مرز. من سیزده نفر نان‌خور دارم.»
پیش از این نیز حکومت موقت پاکستان، گفته بود که ۹۹ درصد مهاجران اخراج‌شده از این کشور را افغان‌ها تشکیل می‌دهد و تاکید کرده بود که روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*