خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / نمایشگاه بین‌المللی کابل؛ دختران دانش‌آموز صنایع دستی به نمایش گذاشت

نمایشگاه بین‌المللی کابل؛ دختران دانش‌آموز صنایع دستی به نمایش گذاشت

کابل/۲۴ثور/فرهنگستان
در نمایشگاه “بین‌المللی کابل” شماری از دانش‌آموزان دختر که صنایع دستی شان را به نمایش گذاشته‌، گفته‌اند که پس از بسته شدن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم، برخی از دختران به تجارت‌های کوچک رو آورده‌اند.
زهرا دانش‌آموز صنف دهم، می‌گوید که پس از محروم شدن از مکتب، به نقاشی و میناتوری رو آورده است.
وی افزود: «دو سال می‌شود که من مکتب نمی‌روم از مکتب محروم شده‌ام. خواست ما دختر خانم‌ها این است که مکتب ما را به زودترین فرصت دوباره باز کنند.»
برخی دیگر دختران دانش‌آموز که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند از طالبان می‌خواهند هرچه زودتر دروازه مکتب‌های متوسطه و لیسه را به روی دختران باز کند.
رخسار، دانش‌آموز گفت: «فعلهال یگانه ناامیدی ما بخاطر مکتب است که مکاتب ما بسته است. خواست ما هم این است که انشالله مکاتب ما باز شود.»
دانش‌آموز دیگر می‌گوید: «دلیل هم این بود که وقتیکه پوهنتون‌ها رخصت شدند و ما در خانه خانه‌نشین شدیم و ما با افسردگی روبه‌رو نشویم، به تجارت رو آوردیم.»
هم‌زمان با این، برخی از بانوان متشبث که به همکاری دختران شان این فرآورده‌ها را آماده کرده‌اند خواهان بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران‌اند.
پروین اشرفی، متشبث، گفت: «خواست ما همین است که باید شروع شود که دختران ما در آینده بی‌سواد نمانند. همراه ما کمک کنند به وطن خود خدمت کنند.»
از سویی هم، اتاق صنایع و معادن افغانستان آمار می‌دهد که بیش از ۵۵۰ شرکت در این نمایشگاه اشتراک کرده‌اند که از این میان، یکصد غرفه برای بانوان اختصاص یافته است.
سخی احمد پیمان، معاون اتاق صنایع و معادن افغانستان، گفت: «بیشتر از ۵۵۰ شرکت در این شرکت داشتند و حضور داشتند که از این جمله ۵۵۰ شرکت، صد غرفه مربوط بانوان بودند.»
به گفته وزارت صنعت و تجارت، مصارف این نمایشگاه از طرف خود صنعت کاران و شرکت‌های تولیدی داخلی تمویل می‌شود و در جریان سال جاری به تعداد ۱۰نمایشگاه در سرتاسر کشور برگزار خواهد شد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*