خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / روزهای سخت پناهند‌ه‌گی هشت هزار پناهجوی افغان در خیابان‌های بریتانیا

روزهای سخت پناهند‌ه‌گی هشت هزار پناهجوی افغان در خیابان‌های بریتانیا

کابل/۱۴سرطان/فرهنگستان
رهبران شوراها در بریتانیا هشدار داده‌اند که هزاران پناهجوی افغانستان که هنوز در هوتل‌های وزارت داخلۀ این کشور به سر می‌برند، به دلیل کمبود مسکن و فهرست طولانی متقاضیان به خطر بی‌سرپناهی مواجه هستند.
دولت بریتانیا در ماه مارچ اعلام کرد که ۸ هزار پناهجوی افغانستان که پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، به بریتانیا منتقل شده‌اند و هنوز با هزینۀ دولت در هوتل‌ها اقامت دارند، باید تا پایان ماه آگست هوتل‌ها را ترک کنند.
گفته شده است که دولت بریتانیا برای اکثریت این پناهجویان محل اقامت جایگزینی در نظر نگرفته است و از سویی هم به دلیل هزینۀ سنگنین و عدم موثریت این پروسه، روند حمایت و پرداخت هزینۀ هوتل‌ها را تا پایان ماه اگست متوقف خواهد کرد.
پیش از این رسانه‌های خارجی گزارش داده‌ بودند که دستکم هشت هزار پناهجوی افغان در بریتانیا روزهای بسیار سختی را می‌گذرانند و شب‌ها در خیابان‌ها می‌خوابند.
روزنامه گاردین در این گزارش خود نوشته بود که بسیاری از این افراد با نیروهای بریتانیایی کار می‌کردند و پس از پروسه انتقال به این کشور و ثبت درخواست پناهندگی، اکنون در وضعیت بسیار دشواری حضور دارند.
در پی مشکل کم‌بود مسکن در بریتانیا، ظاهراً دولت انتظار دارد که این پناهجویان بخشی از مسوولیت پیدا کردن مسکن و هزینه‌های خود را به دوش بگیرند.
اما با نزدیک شدن اگست، انجمن (LGA) نمایندۀ شوراها در بریتانیا، هشدار می‌دهد که این بازۀ زمانی برای یافتن مسکن جایگزین بسیار اندک است. با آن هم گفته می‌شود که شوراها در تلاش هستند تا پیش از فرا رسیدن موعد تعیین شده مسکن‌های جایگزین پیدا کنند.
شان دیویس رییس LGA می‌گوید: «شوراها در بریتانیا گذشتۀ پرافتخاری در زمینۀ حمایت و اسکان و ادغام پناهجویان دارند؛ اما فشارهای دولت در امر اسکان مجدد در حال افزایش است و این امر سبب تنگ‌تر شدن زمینۀ موثریت شوراها شده‌است.»

این در حالی است که شوراها ۳۵ میلیون پوند بودجۀ دولتی برای حمایت و کمک در امر اسکان پناهجویانی که در هوتل‌ها به سر می‌برند دریافت خواهند کرد. در کنار آن ۲۵۰ میلیون پوند دیگر نیز برای کمک به شوراها به خاطر تامین مسکن پناهجویان اعلام شده‌است.
در حال حاضر به تمامی پناه‌جویان افغانستان در هوتل‌ها نامه فرستاده شده که تا آخر ماه آینده‌ی میلادی، اتاق‌های خود را ترک کنند.

یک پناه‌جوی افغانستان گفته است که از چند ماه به‌ این‌سو به‌دنبال خانه‌ی کرایی است اما پیدا کرده نمی‌تواند.
او افزوده که از سوی دولت بریتانیا به بسیاری از پناهندگان خانه‌هایی در روستاها و مناطق دوردست پیشنهاد شده است که به‌خاطر عدم دسترسی به بازار کار و مراکز آموزشی و تحصیلی نمی‌خواهند به این مناطق بروند.

دولت بریتانیا پس از تسلط دوباره‌ی طالبان اعلام کرد که در مدت پنج سال، ۲۰ هزار شهروند افغانستان را که شامل زنان و اقلیت‎‌های مذهبی و قومی و اقلیت‎‌های جنسی و جنسیتی در معرض خطر می‌شوند، به‌عنوان پناهنده می‌پذیرد و به آن کشور منتقل می‌کند.
فراهم‌نشدن زمینه برای اسکان دائمی پناهندگان اهل افغانستان و جابه‌جایی آنان در هتل‌ها باعث انتقادات گسترده از دولت بریتانیا شده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*