خانه / خبرها / عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متجد

عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متجد

افغانستان برای اولین بار عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل شده است !

دولت افغانستان اعلام کرده که برای اولین بار عضو شورای جهانی حقوق بشر سازمان ملل شده است.
محمود صیقل، نماینده افغانستان در سازمان ملل با اعلام این خبر آن را دستاوردی بزرگ برای دولت و مردم افغانستان دانسته‌.
محمود صیقل در صفحه رسمی “فیسبوک” و “توییتر” خود نوشته که رای‌گیری از کشورهای عضو سازمان ملل برای انتخاب افغانستان به عضویت شورای حقوق بشر ملل روز دوشنبه، ۲۵ میزان در تالار مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد. در این انتخابات افغانستان با کسب بیش از دو سوم آرای کشورهای جهان یکی از چهار کرسی حوزه آسیا پسفیک شورای حقوق بشر را به دست آورد.
کشورهای نپال، قطر و پاکستان سه کرسی دیگر این شورا را کسب کرده‌اند.
نماینده افغانستان در سازمان ملل گفته که شورای حقوق بشر یکی از مهمترین ارگان های ملل متحد است که مقر آن در ژنیو میباشد ولی کمپاین انتخاباتی بیشترینه در نیویارک صورت گرفته و انتخابات هر سال در ماه اکتوبر در تالار مجمع عمومی ملل متحد صورت میگیرد.
در این شورا اعضای سازمان ملل به صورت دوره‌ای عضویت پیدا میکنند و یک عده عضو آن میشوند و شماری از کشورها نیز از عضویت آن خارج میشود.
به گزارش “رویترز”، کشورهای افغانستان، آنگولا، استرلیا، شیلی، جمهوری دموکراتیک کنگو ، مکزیک، نپال، نیجریه، پاکستان، پرو، قطر، سنگال، اسلواکی، اسپانیا و اوکراین به عنوان عضو جدید شورای حقوق بشر انتخاب شدند.این دوره عضویت به مدت سه سال از ابتدای اول جنوری ۲۰۱۸ آغاز می‌شود.
بر اساس سهمیه‌بندی، چهار کرسی برای کشورهای آفریقایی، چهار کرسی برای کشورهای آسیا-اقیانوسیه، سه کرسی برای کشورهای آمریکای لاتین و جزایر کارائیب، دو کرسی برای کشورهای اروپای شرقی و دو کرسی اروپای غربی و کشورهای دیگر انتخاب شدند.
بعد از انتخاب اعضای جدیددر این شورا، آمریکا و گروههای حقوق بشری درباره انتخاب کنگو به دلیل وجود اتهامات جدی مبنی بر نقض حقوق بشر توسط دولت این کشور انتقادات تندی کردند.
افغانستان در این رای گیری توانست ۱۳۰ رای بگیرد و تلاش‌های نمایندگی افغانستان در ژنیو نیز در این زمینه نقشی مهم داشته است.

خواجه میر احمد

فرهنگستان 

۱۷ اکتوبر ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*