خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / روح‌الله نیکپا مربی تیم ملی تکواندوی نیوزیلند شد

روح‌الله نیکپا مربی تیم ملی تکواندوی نیوزیلند شد

کابل/۱۵اسد/فرهنگستان
روح‌الله نیکپا، ‏ملی‌پوش پیشین تیم ملی تکواندوی افغانستان مربی تیم ملی تکواندوی نیوزیلند شد
روح‌الله نیکپا در برگه فیس‌بوک‌اش نگاشته که به تازه‌گی از سوی مسوولان فدراسیون تکواندوی نیوزیلند به‌حیث مربی تیم ملی تکواندوی این کشور گماشته شده است.
نیکپا ورزشکار پر افتخار تاریخ افغانستان در المپیک شناخته می‌شود.
او در المپیک سال ۲۰۰۸ در پکن، نخستین مدال المپیک را برای افغانستان بدست آورد.
آقای نیکپا تکواندو را از سن ۱۰ سالگی در کابل آغاز کرد. در پی جنگ‌های داخلی افغانستان باخانواده اش به ایران مهاجرت کرد. آموزش های ابتدایی تکواندو را در دیار مهاجرت آموخت و پس از چندی عضویت تیم تکواندوی پناهندگان افغانی در ایران کسب کرد.   در سال ۱۳۸۳ دوباره به وطن برگشت و  تمریناتش را در انجمن بنیان گذاران تکواندو پومسه ادامه داد. نیکپا برای نخستین بار در مسابقات آزاد کوریا که در آن بیشتر از ۳۰ کشور شرکت داشتند در ترکیب تیم ملی افغانستان اعزام گردید و با شکست دادن ورزشکارانی از کشورهای کویت، بلژیک و جاپان مدال برنز و مقام سوم را به دست آورد. این برد زمینه آن را مساعد ساخت که نیکپا در مسابقات تکواندوی آسیا در ویتنام نیز شرکت کرد و حریفان پاکستانی، تاجکستانی، قرقیزستانی و تایلندی خود را شکست داد و برای کسب مدال طلا مقابل بهزاد خداد داد از ایران قرار گرفت،  اما موفق با کسب مدال طلا نشد با به دست آوردن مدال نقره و مقام دوم سهمیه شرکت در المپیک سال ۲۰۰۸ بیجنگ را بدست آورد. قبل از آن در مسابقات کشور های جنوب آسیا در سالهای ۲۰۰۶ سریلانکا، ۲۰۰۹ بنگله دیش نیز شرکت کرد مدال طلا بدست آورد.
سال ۲۰۱۲ و در المپیک لندن، او دومین مدال برای افغانستان را بدست آورد و تاریخ‌ساز شد. او مربی تیم ملی تکواندوی افغانستان در رده سنی نوجوانان نیز بود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*