خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / درگذشت شاه علی‌اکبر شهرستانی،نویسنده و زبانشناس نامدار افغانستان

درگذشت شاه علی‌اکبر شهرستانی،نویسنده و زبانشناس نامدار افغانستان

کابل/۱۵عقرب/فرهنگستان
اعضای خانواده‌ی شاه علی‌اکبر شهرستانی، محقق، نویسنده و استاد سابق دانشگاه کابل تأیید کرده‌اند که شاه علی اکبر شهرستانی در شهر لندن بریتانیا درگذشته است.
علی‌احمد شهرستانی، پسر این نویسنده و محقق کشور در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته است که او دیروز (یک‌شنبه، ۱۴ عقرب) ساعت ۴:۳۵ دقیقه به وقت محلی «در عالم غربت، دور از میهن و دور از فرزندان خویش» درگذشت.
مرگ آقای شهرستانی با واکنش‌هایی از سوی چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور مواجه شده است.
سلطان علی کشتمند، صدراعظم پیشین افغانستان که در لندن زندگی می‌کند، در واکنش به درگذشت آقای شهرستانی او را «شخصیت برجسته سیاسی و فرهنگی افغانستان» خواند.
آقای کشتمند گفت: «با دريغ و درد و با اندوه بزرگ آقای شاه علی اكبر شهرستانی دانشمند نستوه و فرهيخته و شخصيت برجسته سياسی و فرهنگی افغانستان چشم از جهان پوشيد. او به عنوان استاد پيشين و رئيس دانشكده تاريخ وادبيات دانشگاه كابل و كانديد اكامیسين آكادمی علوم كشور كارنامه‌های علمي فراوان وآثار ادبی و تاريخی زيادي ازخود به يادگار گذاشته است. طيف گسترده‌ای از خوانندگان با آثار و نگاشته‌های وی آشنايی داشته‌اند و آنها (او) را ستوده‌اند. به‌ويژه كارها‌ی پژوهشی گسترده وی درزمينه تاريخ و هويت‌شناسانه هزاره‌ها از ارزش و جايگاه بزرگ علمی و تاريخی برخوردار است و خوانندگان زيادی داشته‌اند.
آقای کشتمند افزود: «نبود زنده ياد شهرستانی ضايعه بزرگی برای خانواده، دوستان و همكاران، حلقه‌های فرهنگی و مردم و ملت‌های ستمديده افغانستان و به‌ويژه هزاره‌ها شمرده مي‌شود. من به خانواده گرامی ودوستان، فرهنگيان و مردم افغانستان به اين مناسبت اندوهبار تسليت می‌گويم، روانش را شاد می‌خواهم و يادش را گرامی می‌دارم.»
عباس بصیر، وزیر پیشین تحصیلات عالی کشور آقای شهرستانی را «از چهره‌های صاحب نام اکادمیک» افغانستان توصیف کرده است.
آقای بصیر افزوده است که «پروفیسور شهرستانی» بین سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ خورشیدی در دانشگاه کابل زبان و ادبیات فارسی دری، عربی، فرانسوی و انگلیسی را تدریس می‌کرد و از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۶ خورشیدی، رییس دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه کابل بود.
محمدقاسم وفایی‌زاده، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز نوشته است که «پروفیسور شهرستانی از پیشگامان تحقیق علمی در حوزه‌ی تاریخ و ادبیات در کشور است و شنیده‌ام که بیش از ۱۳۰ اثر در عرصه‌ی تاریخ و ادب به‌شمول یادداشت‌های سیاسی از خود برجای مانده است».
آقای وفایی‌زاده افزوده است که «یکی از حوزه‌های تحقیق و تولید علمی استاد شهرستانی، تاریخ، فرهنگ و زبان مردم هزاره بود که در آن آثار ارجمندی به جامعه‌ی علمی کشور تقدیم نموده است و من سال‌ها از نوشته‌های آن بزرگ دانشور بهره برده‌ام».
هجو در ادبیات زبان دری، تاریخ هزاره، تأثیر ادب دری بر ادبیات فرانسه و قاموس لهجه دری هزارگی، شماری از کتاب‌های علی‌اکبر شهرستانی است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*