خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / توزیع شناخت کارت برای مهاجران افغان در ایران؛ فاقدان اسناد اخراج می‌شوند

توزیع شناخت کارت برای مهاجران افغان در ایران؛ فاقدان اسناد اخراج می‌شوند

کابل/۹قوس/فرهنگستان
وزیر داخلۀ ایران گفته است که برای مهاجران افغانستان دارای اقامت ایران، شناسه (شناخت کارت) توزیع می‌شود و مهاجران که به گونهٔ غیرقانونی به ایران آمده اند نیز به کشورشان بازگردانده خواهند شد.
احمد وحیدی، وزیر داخلۀ آن کشور گفته است که در مشوره با حکومت طالبان برای مهاجرین قانونی افغان شناخت کارت موسوم به “یکتا” جهت شناسایی آنان توزیع خواهد شد.
وحیدی روز(چهارشنبه، ۸قوس)‌ به رسانه‌ها گفته است: “طرح ساماندهی مهاجران در دو بخش است، یعنی آن دسته از افغانستانی‌هایی که مجوز دارند و آن دسته که مجوز حضور در کشورمان را ندارند. بنابراین آن‌هایی که دارای مجوز حضور در کشورمان نیستند باید برگردانده شوند، اما آن‌هایی هم که دارای مجوز هستند که می‌تواند مجوز کار باشد یا فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری، بایستی بر اساس چارچوب‌های ساماندهی شده که در دست اجرا است، اقدام‌های لازم صورت گیرد”.
وی افزوده است که ۴۰۰هزار مهاجر غیرقانونی افغان به کشورشان بازگردانده شده اند، اما بخشی از این مهاجرین دوباره به ایران بر می‌گردند.
بر اساس آماری که وحیدی ارایه کرده است، در حال حاضر پنج میلیون مهاجر افغان در ایران به سر می‌برند، اما او در مورد شمار دقیق مهاجرین قانونی و غیرقانونی چیزی نگفته است.
این در حالی است که اخیراً علاوه بر پاکستان، ایران نیز اخراج مهاجران غیرقانونی افغان را آغاز کرده است.
بر اساس آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان، از تاریخ اول تا هشتم قوس، حدود هشت‌هزار مهاجر افغان به گونۀ اجباری از ایران به افغانستان بازگردانده شده اند.
ایران که حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، میزبان یکی از بزرگترین جمعیت پناهندگان در جهان است که اکثر آنان افغان‌های اند که در طول ۴۰ سال جنگ به آن کشور پناهنده شده اند.
سازمان بین المللی مهاجرت می‌گوید که در حال حاضر حدود ۴.۵ میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند، اما تهران این آمار را بیش از پنج میلیون تخمین زده است.
این سازمان در گزارش سال ۲۰۲۳ خود گفته است که تعداد افغان‌هایی که از ایران خارج می‌شوند بیشتر از آنانی اند که وارد آ ن کشور می‌شوند.
خبرنگار فرهنگستان
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*