خانه / خبرها / توافق افغانستان و پاکستانی به نهایی‌کردن ” پلان صلح “

توافق افغانستان و پاکستانی به نهایی‌کردن ” پلان صلح “

مقامات افغانستان و پاکستانی به نهایی‌کردن ‘پلان عمل صلح’ توافق کردند !

شاهد خاقان عباسی ،صدراعظم پاکستان به دعوت اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ، حوالی ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز در سفر یک روزه به کابل رسید و در ارگ ریاست جمهوری از سوی اشرف غنی، استقبال شد.
بنا به اظهارات شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان هیأت بلند پایۀ دولتی دو کشور روی همکاری‌های منطقه‌یی، همکاری‌ها در بخش ترانزیت و تجارت و مسوولیت دو کشور در تأمین صلح و مبارزه با هراس افگنی گفتگو کردند.
مرتضوی گفت”حکومت افغانستان انتظار دارد که گفتگوهای سازنده و مثبت دولت با دولت میتواند به حل مشکلات دیرینه میان دو کشور کمک کند”.
به جز مراسم پذیرایی صدراعظم پاکستان در ارگ، که به گونۀ زنده از طریق تلویزیون ملی افغانستان نشر شد، برنامه‌یی مطبوعاتی دیگر در نظر گرفته نشده است.
صدراعظم پاکستان را در این سفر، وزیر امور خارجه، وزیر داخله، مشاور امنیت ملی پاکستان و والی ایالت خیبر پشتونخواه همراهی میکنند.
در آستانه سفر صدراعظم پاکستان به کابل، جاده‌‌ای میدان هوایی بین المللی کابل تا ارگ ریاست جمهوری با بیرق‌های ملی افغانستان و پاکستان تزئین شده است.
مقام‌های افغانستان و پاکستانی در دیدار امروز جمعه در ارگ ریاست جمهوری افغانستان، در کنار توافق روی یک سلسله مسایل دیگر، همچنان موافقت کردند که مشاوران امنیت ملی و وزارت‌های خارجۀ دو کشور “پلان عمل افغانستان – پاکستان برای صلح و همبستگی” را نهایی کنند و در پایان این دیدار صدراعظم پاکستان رئیس جمهور غنی را برای سفر رسمی به آن کشور، دعوت کرد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان میگوید که اشرف غنی، رئیس جمهور کشور و شاهدخاقان عباسی، صدراعظم پاکستان در این دیدار، روی روابط دو جانبه، مبارزه با تروریزم، اتصال منطقوی، مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‎‌ها، تخطی‌ها در امتداد خط دیورند، بازگشت مهاجرین افغان، پروژه‌های سرک سازی و خط آهن، تبادلۀ زندانیان و نهایی سازی “پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی” گفتگو کردند.
در خبرنامه‌ای نشر شده از سوی دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان آمده است “هر دو جانب، ضمن اینکه روی آماده سازی یک سند بخاطر تبادلۀ زندانیان دو کشور به موافقت رسیدند، فیصله نمودند تا مشاورین امنیت ملی و وزارت‌های خارجۀ دو کشور سند پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی را نهایی سازند”.
بربنیاد این خبرنامه، رئیس جمهورغنی در مورد وضعیت کنونی در امتداد خط دیورند با صدراعظم پاکستان به گونۀ “جدی” صحبت کرده و گفته است “وضعیت کنونی به نفع هیچ طرفی نیست و باید هر نگرانی از طریق مراجع رسمی شریک و از راه بحث و مذاکرات، حل گردد”.
بربنیاد این خبرنامه، رهبران دو کشور روی برگزاری کنفرانس علمای دینی افغانستان، اندونیزیا و پاکستان در مورد صلح نیز گفتگو کردند و صدراعظم پاکستان از پیشنهاد صلح رئیس جمهورغنی به طالبان استقبال کرده است.
در خبرنامه‌ای ارگ آمده است آقای عباسی صلح را به رهبری و مالکیت افغان‌ها، یگانه راه حل دانسته و از همکاری کشورش در این زمینه، اطمینان داده است.
بربنیاد این خبرنامه، مقام‌های دو کشور روی اتصال منطقوی به ویژه انتقال انرژی از آسیای میانه از طریق افغانستان به پاکستان و کار عملی احداث خط آهن کویته – قندهار- هرات و پشاور- جلال آباد و همچنان شاهراه پشاور- جلال آباد – کابل صحبت کردند.
اشرف غنی و آقای عباسی موافقه کردند که جدول زمانی و میکانیزم واضح را هیأت دو کشور برای بازگشت “باعزت” مهاجرین افغان به کشورشان، ترتیب نمایند.
بربنیاد خبرنامه‌ای ریاست جمهوری، مقام‌های دو کشور هیاتی مشترک را بخاطر انتقال و تمدید انرژی برق از آسیای میانه به پاکستان از مسیر افغانستان، تعیین کردند.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۰۶٫۰۴٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*