خانه / خبرها / رد همکاری روسیه با طالبان توسط سفارت روسیه در کابل
رد همکاری روسیه با طالبان توسط سفارت روسیه در کابل

رد همکاری روسیه با طالبان توسط سفارت روسیه در کابل

سفارت روسیه در کابل:

همکاری روسیه با طالبان شایعه و بدون سند است:

سفارت روسیه در کابل گزارش‌ها مبنی بر حمایت مالی و تسلیحاتی این کشور از افراد گروه طالبان در افغانستان را رد کرده است.

این سفارت با نشر خبرنامه این خبرها را “اتهامات بی‌اساس” به روسیه خوانده و افزوده که جای تعجب است که رجال دولتی، نمایندگان مجلس و مقام‌های ارشد پلیس، روسیه را متهم به حمایت از تروریسم میکنند.

دیروز نیز محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان درباره ارتباط روسیه با گروه طالبان گفت “هر کس که فکر میکند از راه کمک به دشمنش به خود کمک میکند، در اشتباه است. هرکسی میان تروریست خوب و بد تفکیک قایل شود اشتباه می‌کند.”

او گفته بود که روسیه با تهدید تروریسم روبرو است و با ابراز همدردی با روسیه گفته بود، چیزی که افغانستان آنرا متحمل میشد اکنون به یک پدیده جهانی تبدیل شده است.

سفارت روسیه افزوده که چندی قبل روزنامه‌های افغانستان و نمایندگان مجلس به روسیه درباره حمایت از گروه طالبان اخطار داده بودند.

این سفارت به طور مشخص به اظهارات ‘نعیم لالی حمیدزی’، نماینده قندهار در مجلس نمایندگان، ‘نادرخان کتوازی’، نماینده مردم پکتیا و ‘اسدالله شیرزاد’ فرمانده پلیس ۳۰۳ افغانستان را نادرست خوانده که گفته بودند حضور هیات نظامی روسیه در وزیرستان شمالی پاکستان نمایانگر حمایت روسیه از “دشمنان افغانستان” است و این نظامیان همراه با نظامیان پاکستانی از مراکز آموزشی گروه طالبان دیدار کرده‌اند.

جنرال جان نیکولسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان نیز چندی پیش در نشستی در واشنگتن گفت که روسیه هم به جمع ایران و پاکستان پیوسته و مانند آنها به اعمال “نفوذ زیانبار” در افغانستان می‌پردازد. ژنرال نیکولسون گفت، مسکو در تلاش مشروعیت بخشیدن به طالبان است.

اما سفارت روسیه در خبرنامه خود گفته که این افراد به منابع نامعلوم اتکا کرده و به معلومات دقیق دسترسی ندارند‌.

روسیه قبل از این نیز ارتباط با گروه طالبان را رد نکرده بود. در دسامبر سال گذشته میلادی الکساندر مانتیتسکی، سفیر روسیه در افغانستان گفته بود که تماس کشورش با گروه طالبان با هدف حفاظت از شهروندان روسیه و کمک به روند صلح در افغانستان است.

مانتیتسکی گفت: “ما برای حفاظت از دفاتر سیاسی و کنسولگری‌های روسیه و همچنین امنیت آسیای میانه با طالبان در تماس هستیم. روسیه همچنین بدین باور است که روند مصالحه ملی به سود افغانستان است. این روند باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها به پیش برده شود.”

سفارت روسیه افزوده که چندی قبل ‘عمر صافی’، والی برکنار شده قندوز گفته بود که روسیه تجهیزات مدرن دید در شب، اسلحه، مهمات، سلاح سنگین به شمول تانکهای ‘تی-۶۲’ در اختیار گروه طالبان قرارداده و به رسانه‌ها گفته که در خاک تاجیکستان، روسیه مراکز تعمیر وسایل نظامی زرهی برای طالبان ایجاد کرده که از مسیر دریایی پنج به آنجا انتقال داده میشود.

نماینده گی سیاسی روسیه در کابل اضافه مینماید  که با توجه به حضور نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان که با مدرن ترین تجهیزات فنی مجهز هستند، آنها نتوانسته حتی یک قطعه عکس، نوار تصویری، تصویر برداری هوایی و ماهواره‌ای از ثبوت حمایت روسیه از طالبان ارائه نمایند.

سفارت روسیه گفته که “در عقب نشر این چنین مفکوره‌های مزخرف واضحاً یک کمپین کارگردانی شده بنام ‘روابط عمومی سیاه’ است که به طور بسیار ماهرانه میتوانند توجه را از ناکامی‌های کارفرمایان خود منحرف ساخته و به طرف دیگری، بسوی یک دشمن ناموجود متوجه سازند.”

سفارت روسیه تاکید کرده که “تمام اتهامات در مورد تمویل و کمک مادی – فنی گروه طالبان عاری از حقیقت بوده” و در مرحله پیچیده کنونی “روابط عمومی سیاه” نمیتواند برای روند صلح افغانستان ثمر بخش باشد.

این نهاد گفته که روسیه سهم مفید در روند مبارزه با تروریسم در افغانستان ایفا میکند که آموزش افسران نیروهای امنیتی و تجهیز این نیروها دلیل بر این مدعا است.

سفارت روسیه در کابل تاکید کرده است که تنها از طریق ارگان‌های امنیتی روسیه، در سال جاری میلادی ۳۵۰ بورسیه و نیز نهادی غیر نظامی نیز ۳۰۰ بورسیه در اختیار دانشجویان افغانستان قرار داده شده است.

همچنین گفته شده است که مسکو سهم مفید خود را در مبارزه مشترک با تروریسم ایفا میکند و به کمک های خود در قسمت تجهیز ارگان های امنیتی افغانستان، ادامه خواهد داد.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

دهم اپریل ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*