خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / تعطیل قدیمی‌ترین مدرسه افغان‌ها در هند

تعطیل قدیمی‌ترین مدرسه افغان‌ها در هند

کابل/۲۶میزان/فرهنگستان
مسئولان مدرسه «سید جمال الدین افغان» در دهلی نو پایتخت هندوستان گفته‌است این مدرسه به‌دلیل کمبود امکانات مالی و قطع حمایت از آن، تعطیل شده است.
این مدرسه در سال ۱۹۹۴ در قلب دهلی نو تاسیس شد و طی نزدیک به ۳۰ سال فعالیت، هزاران افغان که در هند اقامت داشتند، از این مدرسه فارغ‌التحصیل شدند.
به گفته مسئولان مدرسه سید جمال‌الدین افغان، پرداختن نکردن حقوق معلمان و ناتوانی در پرداخت اجاره ساختمان مدرسه، باعث تعطیلی آن شد. محمد قیس ملک‌زاده، معاون جامعه افغان‌های هند، به شبکه خبری هند گفت این مدرسه که در منطقه بوگال در قلب دهلی نو قرار دارد، برای سال‌ها زمینه آموزش برای دانش‌آموزان افغان مقیم هند را بر اساس نظام آموزشی افغانستان میسر می‌کرد. در حال حاضر نیز، در حدود ۲۰۰ دانش‌آموز افغان در این مدرسه درس می‌خواندند. اما نبود منابع مالی باعث شد که از روز شنبه این مدرسه تعطیل شود. او گفت که در گذشته دولت افغانستان از این مدرسه حمایت می‌کرد.
با سقوط دولت اشرف غنی، حمایت دولت افغانستان از این مدرسه قطع شد. با این حال، تا زمانی که سفارت افغانستان در دهلی فعال بود، دولت هند و چند سازمان خصوصی از جمله خود سفارت، از این مدرسه حمایت می‌کردند.
به گفته قیس ملک‌زاده، زمانی که مسائل مربوط به فساد مالی در سفارت افغانستان در دهلی نو مطرح شد، مشکلات مدرسه نیز آغاز شد، زیرا این سفارت حمایت خود را از مدرسه قطع کرد. به دنبال آن، دولت هند نیز از مدرسه حمایت نکرد و حتی سازمان‌های خصوصی هم به این مدرسه کمک نکردند. در نتیجه، پس از هفت ماه مقاومت مسئولان مدرسه و معلمان، در نهایت، ناگزیر شدند در مدرسه را ببندند.
ملک‌زاده گفت: «صاحب ساختمانی که مدرسه در آن قرار دارد، دستور داده است تا ظرف یک ماه مدرسه را تخلیه کنیم، زیرا از سه ماه پیش به این سو، اجاره ساختمان مدرسه هم پرداخته نشده است.»
مشکل اساسی دانش‌آموزان مدرسه سید جمال‌الدین افغانی در این است که آنان نمی‌توانند به مدرسه دیگری بروند. زیرا در این مدرسه مطابق سیستم آموزشی افغانستان آموزش دیده‌اند و این سیستم با سیستم درسی مدارس هند متفاوت است. اکثریت دانش‌آموزانی که در این مدرسه درس می‌خواندند، جزو قشر افغان‌های کم‌بضاعت‌اند و نمی‌توانند فرزندان خود را به مدارس خصوصی بفرستند.
مسئولان جامعه افغان‌های مقیم هند می‌گویند برای درخواست و دریافت کمک به سفارت افغانستان در دهلی نو رفتند، اما پاسخی دریافت نکردند. آنان همچنین با چند سازمان خصوصی نیز در تماس بوده‌اند و برای باز نگه داشتن مدرسه سید جمال‌الدین افغانی تقاضای کمک کرده‌اند.
ملک‌زاده می‌گوید این سفارت حتی در صرف هزینه‌ای که از طرف دولت افغانستان برای این مدرسه اختصاص داده شده بود، مرتکب فساد شده است. زیرا برای هر معلم از طرف دولت افغانستان ۲۵ هزار روپیه هندی در نظر گرفته شده بود، اما سفارت به هر معلم تنها ۱۰ هزار روپیه می‌داد.
یکی از اعضای جامعه افغان‌های مقیم هند گفت: «ما هیچ پس‌اندازی نداریم تا جایی برای مدرسه در نظر بگیریم. می‌توانیم با ارسال درخواست در گروه‌هایمان پول جمع کنیم، اما از این طریق فقط می‌توانیم اجاره‌بها را برای یک ماه تضمین کنیم. پس از آن، از ماه دوم به بعد از کجا پول بیاوریم، حتی معلمان هم حقوق می‌خواهند، فقط یک ماه می‌توانند رایگان تدریس کنند، بعد از آن برای تامین معاش خانواده به پول نیاز دارند.»
تنها امید باقی‌مانده برای زنده نگاه داشتن این مدرسه، حمایت دولت هند و سازمان‌های خصوصی است. جامعه افغان‌های مقیم هند حتی از سازمان‌های بین‌المللی نیز درخواست کمک کرده است. با این حال، مشخص نیست که این کمک‌ها به دست مقام‌های مدرسه خواهد رسید یا درب این مدرسه قدیمی برای همیشه بسته خواهد ماند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*