خانه / خانواده / زنان / تجلیل از روز آموزگار؛ آموزگاران زن اجازه رفتن به مکتب را ندارند

تجلیل از روز آموزگار؛ آموزگاران زن اجازه رفتن به مکتب را ندارند

کابل/۱۳میزان/فرهنگستان
هم‌زمان با روز آموزگار شماری از آموزگاران زن می‌گویند که طالبان مانع کار آنان شده‌اند و آنها نمی‌توانند به مکتب بروند و به کارشان ادامه بدهند.
دانش‌آموزان درحالی از روز آموزگار در کشور تجلیل کردند که بسیاری از زنان آموزگار خانه‌نشین شده‌اند و اجازه رفتن به مکتب و ادامه کار آموزگاری را ندارند.
آموزگاران زن می‌گویند که محدودیت‌های طالبان در برابر کار و آموزش زنان و دختران، افغانستان را بیشتر از هر زمان دیگری به سوی آینده‌ای ناروشن می‌کشاند.
آن‌ها می‌گویند که این روز یکی از دشوارترین روزهایی زندگی آنان است که به جای رفتن به مکتب و بزرگداشت از این روز در حصار خانه‌ها گیر مانده‌اند و حتا اجازه رفتن به مکتب را هم ندارند.
در همین حال، سرپرست وزارت معارف طالبان در مراسمی که در لیسه امانی شهر کابل به مناسبت روز آموزگار برگزار شد، بی‌آنکه به آموزش دختران و کار آموزگاران زن اشاره کند، بر بلند رفتن کیفیت آموزش تاکید کرد.
حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف طالبان گفت: «اگر استادان محترم کوشش بکنند که شاگردان را با کیفیت تدریس کنند، این شاگردان در آینده افغانستان را از احتیاجات نجات خواهند داد.»
معاون اداری ریاست الوزرای طالبان نیز در این نشست از آموزگاران می‌خواهد که بیشتر از هر زمانی بکوشند.
عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرای طالبان گفت: «خواهش ما از معلمین گرامی این است که معلمی را تنها به حیث یک وظیفه نشناسند، بل به حیث یک مسئولیت بزرگ بشناسند.»
از میان ۲۰۰ هزار آموزگار در حکومت پیشین، ۴۰ درصد آنان آموزگاران زن بودند.
آموزگارانی که بیشتر آنان در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، کارشان را از دست داده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*