خانه / خبرها /  توسعه روابط دوجانبه روسیه و ایتالیا !

 توسعه روابط دوجانبه روسیه و ایتالیا !

 توسعه روابط دوجانبه روسیه و ایتالیا !

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و جوزپه کونته، صدراعظم ایتالیا که به مسکو سفر کرده است، پس از دیداری در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد.
پوتین در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که مذاکرات او با صدراعظم ایتالیا به طور عمده متمرکز بر همکاری‌های اقتصادی میان دو طرف بوده است.
او بر اهمیت همکاری میان دو کشور در حوزه‌های انرژی، صنعت، زیرساخت، دانش، هوا و فضا و فرهنگ تاکید کرد.
پوتین گفت که هماهنگی بسیار زیادی میان رویکردهای روسیه و ایتالیا در قبال موضوعات بین‌المللی از جمله وضعیت لیبی وجود دارد.
رئیس‌جمهوری روسیه گفت که کشورش درباره مذاکرات آستانه برای دستیابی به صلح در سوریه به صدراعظم ایتالیا اطلاع‌رسانی کرده است.
او ادامه داد: این تلاش‌ها در کنار ارائه کمکهای بین‌المللی باعث کم شدن فشار مهاجرت روی ایتالیا میشود.
صدراعظم ایتالیا نیز روسیه را یک شریک راهبردی خواند و تصریح کرد، چالش‌های متعددی از جمله لیبی وجود دارد که این دو کشور برای حل آن با یکدیگر همکاری دارند.
در همین حال کونته از تلاش‌های روسیه برای دستیابی به آتش‌بس در ادلب قدردانی کرد.
صدراعظم ایتالیا اظهار کرد که دو طرف درباره بحران اوکراین صحبت کردند؛ بحرانی که به گفته کونته به روابط میان روسیه و اروپا آسیب زده است.
او همچنین تأکید کرد: در این بحران هیچ راهکار جایگزینی به غیر از اجرای توافق‌های مینسک وجود ندارد.
او با بیان اینکه روابط دو جانبه روسیه و ایتالیا به رغم تحریم‌های موجود در سطحی بسیار عالی است، خاطرنشان کرد: تحریم‌ها هرگز هدف ایتالیا نبوده بلکه ابزاری است که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن کنار گذاشته شود.
او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ایتالیا حاضر است درخصوص جلوگیری از اعمال تحریم‌های بیشتر از جانب اروپا علیه روسیه از گزینه وتو استفاده کند، بیان کرد: بحران اوکراین باعث شکاف میان اروپا و روسیه شده و جلوی مسیر ۲۰ ساله مذاکره را گرفته است. ایتالیا بر این باور است که راه‌حل امیدبخش دستیابی به یک نقطه نظر مشترک نسبت به مسائل این‌چنینی است.
از سوی دیگر پوتین در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد روسیه در قبال بحران اوکراین بیان کرد که به اعتقاد مسکو این بحران ساختگی است و روسیه آن را ایجاد نکرده اما در راستای کمک به حل مساله فعالانه مشارکت خواهد داشت.
پوتین با اشاره به تصمیم ترامپ درباره خروج از پیمان منع تسلیحات اتمی میانبرد بیان کرد: این مساله مایع نگرانی برای اروپا است زیرا اگر آمریکا راکتهای جدید خود را در اروپا مستقر کند روسیه واکنش متقابلی خواهد داشت و این موضوعی است که رهبران اروپایی باید مدنظر قرار دهند.
ولادیمیر پوتین گفت که تصمیم امریکا مبنی بر خروج از پیمان منع گسترش تسلیحات میان‌برد از مدت‌ها پیش گرفته شده بود.
پوتین گفت که واضح است این تصمیم مدت‌ها پیش گرفته شده و در بودجهٔ سالانهٔ امریکا، برای گسترش این تسلیحات هزینه در نظر گرفته شده است:”کانگرس امریکا مدت‌ها پیش برای کارهای تحقیقاتی در مورد این سلاح‌ها مصارفی را در بودجه شامل ساخت و آن را به تصویب رساند. این بدان معناست که آنان از نتایج آن استفاده خواهند کرد. پس نشان میدهد که این تصمیم از وقت گرفته شده بود اما بیانیهٔ سیاسی مربوط به آن فقط چند روز پیش منتشر شد”.
ولادیمیر پوتین گفت استقرار راکتهای میان برد آمریکا در اروپا، روسیه را مجبور خواهد کرد کشورهای میزبان این راکتها را هدف بگیرد.
رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: ما واکنش‌هایی را مدنظر داریم و اعمال این واکنش‌ها سریع و به‌گونه‌ای موثر خواهد بود.
رئیس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد بتواند در نشست پاریس با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد خروج این کشور از پیمان راکتهای هسته ای میانبرد گفتگو کند.
او خاطرنشان کرد، آمریکا خود پیش از این، پیمان منع تسلیحات اتمی میانبرد را زیر پا گذاشته است

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۲۵٫۱۰٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*