خانه / اقتصاد / سویا بدیلی برای کوکنار

سویا بدیلی برای کوکنار

نخستین کارخانه تولید شیر سویا در کشور تهداب گذاری شد

وزارت زراعت و مالداری، از جریان ساخت اولین کارخانه بزرگ فراوری و تولید شیر سویا به ارزش بیش از پنج میلیون دالر در کابل خبر داده، می‌گوید که این کارخانه ظرفیت تولید هشت تن شیر سویا در یک روز دارا می‌­باشد.

سویایک گیاه مهم پروتینی و غذای کامل است که حاوی ۴۰ درصد پروتین و انواع ویتامین‌ها است و مهمترین هدف استفاده آن در افغانستان محو سوء تغذیه در کشور می‌­باشد.
از دانه‌های سرخ و کنگره‌دار سویا می‌توان آردی درست کرد که به خوبی آرد سفید در پخت غذاهای مختلف کاربرد دارد و شیر سویا نیز از ترکیب شیر، سویا، آب و مقداری شکر به دست می‌آید.
سویا در کنار اینکه سلامت استخوان‌ها را تضمین و از پوکی آن جلوگیری می‌­کند، از بروز سرطان پروستات نيز جلوگیری و باعث حفظ سلامت رودۀ بزرگ، تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
در خبرنامه‌ای که از سوی دفتر مطبوعاتی وزارت زراعت و مالداری به رسانه‌ها ارسال شده آمده است که این کارخانه از سوی وزارت زراعت و مالداری به همکاری موسسه تغذیه و تحصیل (NEI) و کمک مالی پنج میلیون دالری کره جنوبی، در پارک‌های صنعتی شهرکابل ساخته می‌­شود.
به نقل از خبرنامه، هزینه مجموع ماشین آلات این کارخانه، به سه ملیون دالر امریکایی می‌رسد که از سوی کره جنوبی تهیه و به کابل انتقال داده شده است و قرار است، کار ساخت و ساز و مونتاژ ماشین آلات این کارخانه تا آخر سال جاری خورشیدی به پایان برسد.
خبرنامه، با ذکر اینکه نظیر این کارخانه در سطح کشورهای منطقه نیست، گفته است که این کارخانه در یک روز ظرفیت تولید هشت تن شیر سویا (۴۰ هزار بسته با سه طعم) را در یک روز دارا می‌­باشد.
در خبرنامه آمده است که با فعال شدن اين کارخانه، ده ها تن بطور مستقیم و صدها تن دیگر به شکل غیر مستقیم در آن به کار مشغول خواهند شد.
در جای دیگر خبرنامه همچنان آمده است که از مواد اضافی پس از تولید شیر سویا، مواد مهم دیگری به دست می‌­آید که برای تهیه خوراک مرغ استفاده خواهد شد و به دنبال تکمیل کارخانه تولید شیر سویا، کارخانه تولید خوراک مرغ نیز اعمار خواهد شد.
موسسه تغذیه و تحصیل تحت نظر وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در سال روان، بیش از ۱۷هزار دهقان که ۷۰۰ تن آنان را خانم ها تشکیل میدهند، در زمینه کشت و حاصلات سویا آموزش داده است.
گیاه سویا یکی از بدیل‌های کوکنار است و مزارع این گیاه، در سال جاری به ولایت هلمند گسترش یافت و قرار است یک کارخانه تولید آرد که به سطح زون فعالیت می‌نماید در آن ولایت ایجاد گردد. در حال حاضر در هفت ولایت کارخانه پروسس آرد و در یک ولایت، کارخانه روغن سویا فعالیت دارد.
در سال گذشته، چهار هزار تُن سویا از سراسر کشور به دست آمده بود و انتظار می‌رود که امسال، این رقم افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

منبع : پیام آفتاب

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*