خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / تبدیل خوابگاه دخترانه دانشگاه هرات به مدرسه دینی

تبدیل خوابگاه دخترانه دانشگاه هرات به مدرسه دینی

کابل/۴میزان/فرهنگستان
شماری از دانشجویان دختر دانشگاه هرات گفته‌اند که طالبان می‌خواهند خوابگاه دخترانه این دانشگاه را به مدرسه دینی تبدیل کنند و به همین دلیل به تمام ساکنان این خوابگاه دستور داده‌اند که آن را ترک کنند.
دختران دانشجو گفته‌اند که نیروهای امر به معروف و نهی از منکر طالبان به خوابگاه دخترانه دانشگاه هرات آمدند و از دختران خواستند که در روز مشخصی و با هماهنگی مسئولان دانشگاه هرات، خوابگاه را ترک کنند و لوازم شخصی خود را نیز ببرند.
این دختران دانشجو که به دلیل هراس از طالبان نخواستند هویت‌شان فاش شود، گفتند که نیروهای طالبان به‌زودی خوابگاه دخترانه دانشگاه هرات را به مدرسه دینی تبدیل می‌کنند و به آن‌ها گفته‌اند که در صورت شروع مجدد کلاس‌های دانشگاه، قسمتی از فضای داخلی آن را به خوابگاه تبدیل خواهند کرد.
مقام‌های طالبان تاکنون در این باره اظهارنظر نکرده‌اند، اما در استان‌های دیگر افغانستان، از جمله کابل، هم دختران را از خوابگاه‌ها بیرون کرده‌اند.
ساختمان خوابگاه دخترانه دانشگاه هرات در ۲۰۱۵ با کمک مالی ایالات متحده آمریکا به بهره‌برداری رسیده بود. سفارت آمریکا در کابل در آن زمان گفته بود که این خوابگاه با صرف هزینه ۵.۳۷ میلیون دلار ساخته شده و ظرفیت پذیرش ۳۷۰ دانشجو را دارد.
با روی کار آمدن حکومت طالبان در اگست۲۰۲۱ در افغانستان، آموزش دختران ممنوع شده است و هیچ روزنه امیدی برای ازسرگیری آموزش مکاتب و دانشگاه دختران به چشم نمی‌خورد.
برخی از مقام‌های طالبان در دیدار با هیئت‌های کشورهای خارجی اطمینان می‌دهند که امکان آموزش دختران و زنان تامین خواهد شد، اما زمان مشخصی برای عملی شدن این وعده تعیین نمی‌کنند.
طالبان تمرکز زیادی به ساخت مساجد و مدارس دینی در افغانستان دارند و آموزش دروس دینی در اولویت حکومت این گروه است و بر این مبنا، بودجه‌‌های هنگفتی  به ساخت یا گسترش این‌گونه تاسیسات در افغانستان اختصاص می‌دهند.
ساخت‌وساز مدارس دینی و مساجد بیشتر در افغانستان، نگرانی از رشد افراط‌گرایی را در این کشور بیش از پیش افزایش داده است. گمان می‌رود که طالبان با تمرکز بر آموزش‌های دینی، می‌کوشند شمار هواداران خود را افزایش دهند.
طالبان در طول دو دهه جنگ با دولت‌های پیشین افغانستان و حامیان و متحدان غربی آن، از کلیدواژه‌هایی همچون «جهاد» و «مبارزه با کفار» و «اشغال افغانستان» استفاده کردند تا با تحریک جوانان روستانشین، از آنان برای گسترش نیروی جنگی خود بهره گیرند. با سلطه‌ طالبان بر افغانستان، شماری از نیروهای این گروه صفوف خود ترک کردند و گمان می‌رود که طالبان برای تامین نیروی جنگی در درگیری‌های احتمالی و حفظ قدرت، با مشکل مواجه شده‌اند.
طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز بر افغانستان حکومت می‌کردند و در آن زمان هم آموزش‌های دینی در صدر برنامه‌های آنان بود و آموزش زنان و دختران را نیز کامل متوقف کرده بودند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*