خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / تیراندازی نیرو‌های امنیتی ایران بر ده‌ها مهاجر افغانستان

تیراندازی نیرو‌های امنیتی ایران بر ده‌ها مهاجر افغانستان

کابل/۱۹دلو/فرهنگستان
مقام های محلی نیمروز می‌گویند که در کمتر از شش ماه پسین نزدیک به صد تن از مهاجران افغانستان از سوی نیروهای امنیتی ایران تیرباران شده و جسدهای شان به افغانستان انتقال داده شده اند.
به گفته آنان این شهروندان افغانستان می‌خواستند از راه های غیر قانونی به ایران بروند که از سوی نظامیان این کشور آماج تیر اندازی قرار گرفته اند.
پیکر بی‌جان سهراب جوان شانزده ساله افغانستان تازه از ایران به هرات رسیده است.
به گفته نزدیکان این نوجوان او در شهر اصفهان مورد تیر اندازی سربازان ایرانی قرار گرفته است و جان باخته است. سهراب به گونه غیر قانونی برای پیدا کردن کار به ایران رفته بود.
میرویس، از نزدیکان سهراب، گفت: «سهراب جان می‌خواست برود به ایران که کار و غریبی کند؛ او می‌گفت بروم یک اندازه کار کنم که اینجا پدرم را کمک کنم.»
مصطفی، از نزدیکان سهراب، می گوید: «ده روز پیش یکبار به ایران رفته بود ولی او را رد مرز کرده بودند، دفعه دوم که رفته بود به نقطه مرزی ایران یعنی اصفهان رسیده بود.»
باشنده گان ولایت نیمروز خواهان بررسی این موضوع از سوی حکومت سرپرست طالب استند.
بسم الله سیرت، باشنده نیمروز، گفت: «کرامت انسانی افغان‌ها باید حفظ شود و بی‌حرمتی به آنها نشود و با حرمت دوباره رد مرز شوند.»
عبدالحکیم، باشنده نیمروز، می گوید: «به افغانان به عنوان بشر دیده نمی‌شود و بالای شان ظلم می‌کنند.»
از سوی هم برخی منابع در ولایت هرات می‌گویند که در ماه های پسین چندین جسد مرمی خورده از مرز اسلام قلعه وارد این ولایت شده اند.
به گفته مسوولان ریاست امور مهاجران و عودت کننده گان هرات در کمتر از شش ماه گذشته بیش از ۴۶۰ زخمی که مورد لت و کوب قرار گرفته اند از مرز اسلام قلعه، از ایران وارد افغانستان شده اند.
گفتنی است که با تماس های فراوان کنسولگری ایران در هرات و سفارت این کشور در کابل حاضر به گفت وگو در این باره نشدند.
حبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*