خانه / فرهنگ و هنر / هنر / برگزاری جشنوارهٔ دمبوره صلصال در سویدن

برگزاری جشنوارهٔ دمبوره صلصال در سویدن

کابل/۸سنبله/فرهنگستان
جشنوارهٔ دمبوره صلصال برای بار دوم از سوی «اتحادیه صلصال» در شهر اوپسالای سویدن برگزار شد.
در این جشنواره هنردوستان از کشورهای مختلف به شمول ۹ هنرمند دمبوره‌نواز از کشورهای متفاوت اروپایی گردهم آمده بودند.
علی‌رضایی رییس اتحادیه صلصال از کشور سویدن، اصلی‌ترین هدف این جشنواره را، «حفظ و پاسداری از هنر و فرهنگ بومی مخصوصا دمبوره و موسیقی در دنیای تبعید» بیان کرد.
او گفت: «ما در تلاش هستیم تا با برگزاری چنین جشنواره‌ها، نه تنها از میرایش فرهنگ‌ بومی خویش جلوگیری کنیم، بلکه آن را برای نسل‌های بعدی که در مهاجرت به دنیا می‌آیند، معرفی کنیم و راه‌ را برای هنرمندان نوپا نیز هموار بسازیم.»
او همچنان خاطر نشان کرد که، ما می‌کوشیم تا آلهٔ دمبوره را در بین دیگر آله‌های موسیقی در کشور سویدن به ثبت برسانیم.
ضیا قاسمی، شاعر، نویسنده و از اعضای این اتحادیه، برگزاری این جشنواره‌ را، نمایانگر تلاش این اتحادیه، در راستای زنده‌ نگه‌داشتن موسیقی، فرهنگ و هنر افغانستان خواند.
آقای قاسمی، برگزاری چنین جشنواره‌ها را در وضعیت ام‌روز افغانستان، از نیاز‌های جامعه مهاجر و به خصوص هنرمندان می‌پندارد.
در این جشنواره هنرمندان با دمبوره‌های‌شان به هنرنمایی پرداخته‌اند و همچنان گفته می‌شود که، نمایش لباس هزاره‌گی نیز از اجندای این جشنواره بوده است.
محمد شریف سعیدی، شاعر، نویسنده و دبیر جشنوارهٔ دمبوره باور مند است که، رابطهٔ مستقیم میان پیشرفت و توسعه جوامع و ارج رواج وجود دارد. او همچنان علاوه می‌کند که، این روزها در وطن‌ما موسیقی ممنوع است و آله‌های موسیقی شکسته و سوزانده می‌شوند، این نشان‌دهندهٔ «عقب‌گرد تحت حاکمیت قرون وسطایی» است. آقای سعیدی این را «شروع یک روند خطرناک» خوانده است.
اتحادیه صلصال از جمله انجمن‌های مهاجران است که در قسمت گسترش فرهنگ، هنر و ادبیات فارسی‌دری، در سال‌های اخیر فعالیت‌های چشم‌گیری داشته است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*