خانه / خانواده / زنان / محبوبه سراج برنده جایزه برابری جنسیتی فنلاند شد
برنده جایزه برابری جنسیتی فنلاند شد
محبوبه سراج برنده جایزه برابری جنسیتی فنلاند شد

محبوبه سراج برنده جایزه برابری جنسیتی فنلاند شد

کابل/۲۲قوس/فرهنگستان
محبوبه سراج، فعال حقوق زنان و مسوول مرکز آموزش مهارت‌های زنان افغانستان، برند‌ه‌ی جایزه«برابری جنسیتی» کشور فنلند شده است.
دولت فنلاند گفته است؛ این جایزه که با اهدای مبلغی معادل ۳۰۰ هزار یورو همراه است، به پاس تلاش‌های محبوبه سراج در حمایت از زنان و ایجاد پناهگاه‌های امن در افغانستان و اشتغال‌زایی برای آنان، به او اعطا شده است.
در حساب کاربری ایکس«جایزه‌ی برابری جنسیتی فنلند» آمده است که روز گذشته(دوشنبه، ۲۰ قوس) این جایزه توسط پتری اورپو، نخست‌وزیر این کشور به خانم سراج اهدا شده است.
در حساب کاربری ایکس جایزه‌ی برابری جنسیتی فنلند آمده است که به پاس تلاش‌ها و حمایت از حقوق زنان و ایجاد پناهگاه‌های امن در افغانستان و اشتغال‌زایی برای آنان، این جایزه به خانم سراج اهدا شده است.
در ویب‌سایت جایزه‌ی برابری جنسیتی فنلند نیز آمده است که در بیش از ۴۰ سال جنگ در افغانستان، تخمین زده می‌شود که ۳.۵ تا ۴ میلیون زن بیوه در این کشور زندگی می‌کنند.
این ویب‌سایت افزوده است که پس از روی کار آمدن دوباره‌ی طالبان بر این کشور، زنان دیگر نمی‌توانند کار کنند و فرصت اشتغال و درآمدزایی برای زنان بسیار محدود شده است.
این ویب‌سایت به نقل از محبوبه سراج گفته است که ما در تلاشیم تا به طالبان بفهمانیم که این زنان تنها نان‌آور خانواده‌ی شان هستند. کار برای آن‌ها ضروری است و باید بتوانند از خانه‌های خود بیرون شوند.
محبوبه سراج برخلاف اکثر مدافعان حقوق زن افغانستان، پس از بازگشت دوباره‌ی طالبان به قدرت در کشور ماند و هنوز هم فعالیت می‌کند.
محبوبه سراج از معدود زنانی است که در کنفرانس‌ها و نشست‌های مهم بین‌المللی از تعامل با طالبان صحبت می‌کند و جامعه‌ی جهانی را نیز تشویق می‌کند که با طالبان تعامل کنند.
با این حال، شماری از فعالان حقوق زنان افغانستان، از رویکرد سراج در مواجهه با گروه طالبان انتقاد می‌کنند. آنان می‌گویند که خانم سراج با گروه طالبان رابطه نزدیک دارد و می‌کوشد در برابر افکار عمومی بین‌المللی از این گروه قبح‌زدایی کند. زمانی که محبوبه سراج برای دریافت جایزه صلح نوبل نامزد شد، «جنبش زنان معترض افغانستان» نامه‌ای به انستیتو تحقیقات نوبل فرستاد و از این سازمان خواست که نام را از فهرست نامزدهای دریافت جایزه حذف کند، زیرا به باور آنان، محبوبه سراج نه‌تنها از زنان معترض افغان و فعالان حقوق بشر که به زندان‌های طالبان افتاده‌اند حمایت نکرده است، بلکه در نشست‌های متعدد بین‌المللی، عملکرد طالبان را توجیه کرده است.
بیش از ۵۰۰ نفر از سراسر جهان برای دریافت جایزه‌ی برابری جنسیتی فنلند نامزد شده بودند که از این میان، ظریفه غفاری و محبوبه سراج از افغانستان برای دریافت این جایزه نامزد شده بودند.
جایزه برابری جنسیتی فنلاند، هر دو سال یک بار به چهره‌ای از فعالان حقوق بشر داده می‌شود. اعطای این جایزه از ۲۰۱۷ آغاز شده و در کنار تندیس ویژه‌ آن، جایزه‌ای نقدی نیز به برنده تعلق می‌گیرد.
خبرنگار فرهنگستان
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*