خانه / اقتصاد / نخستین نمایشگاه بزرگ صنایع روستایی هرات

نخستین نمایشگاه بزرگ صنایع روستایی هرات

نخستین نمایشگاه بزرگ صنایع روستایی هرات روز یکشنبه ۲۵ میزان افتتاح شد.

در این نمایشگاه سه روزه از مواد غذایی گرفته تا انواع تولیدات صنایع دستی در بیش از ۵۰ غرفه به نمایش گذاشته شده است.

زعفران، عسل، قالین، لباس های سنتی و زیورآلات دستی، برخی از عمده ترین محصولاتی هستند که در این نمایشگانه به نمایش گذاشته شده است.
بر اساس برنامه ملی توسعه صنایع روستایی افغانستان، شماری از روستانشینان، از صندوق پس اندازی که توسط خود مردم در روستاها ایجاد شده، برای کارهای کوچک تولیدی و تجارتی قرضه می‌گیرند. هدف اصلی برگزاری نمایشگاه این محصولات روستایی، بازاریابی برای آنها خوانده شده است.
آقا محمد صدیقی، رئیس اداره احیا و توسعه روستاهای هرات گفت:” هدف اصلی برنامه ملی انکشاف (توسعه) صنایع روستایی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان این است که روستانشینان، مخصوصا زنان روستایی، در سطح خانه و روستا، زمینه کار و منبع درآمد پیدا کنند.”

دست دوزی زنان نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌است
فقدان بازارهای مناسب داخلی و خارجی برای تولیدات صنایع دستی از مهمترین چالش‌های پیش روی صنعت‌گران هراتی است.
در مراسم افتتاح این نمایشگاه، ریاست اتحادیۀ پیشه‌وران هرات وعده داد که برای روستاییانی که در چوکات این برنامه کار می کنند، جواز رایگان توزیع کند و در کنار آن کمک کند تا تولیدات آنان به دوکانها و بازارهای شهر برسد.
بانک‌ها یا صندوق‌های کوچک روستایی که به همکاری وزارت احیا و توسعه روستاها، از پس‌انداز مردم روستاها بوجود می‌آید، به روستانشینان این فرصت را می‌دهد تا با گرفتن قرضه از آنها، یا معاملات (خرید و فروش) در سطح محدود را شروع کنند یا کارگاه‌های کوچک تولیدی در بخش‌های مختلف ایجاد کنند.
این برنامه از سوی ریاست احیا و توسعه روستاهای هرات تا اکنون تنها در ۴ ولسوالی: گذره، انجیل، کهسان و کرخ اجرا شده و در نظر است که در ولسوالی‌های دیگر نیز اجرا شود.

محمد قاضی‌زاده

بی‌بی‌سی هرات

۱۷ اکتبر ۲۰۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*