خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / انقضای کارت اقامت ۱.۳ میلیون مهاجر افغانستان در پاکستان

انقضای کارت اقامت ۱.۳ میلیون مهاجر افغانستان در پاکستان

کابل/۶اسد/فرهنگستان
اعتبار کارت اقامت ۱.۳ میلیون مهاجر افغانستان در پاکستان، ۳۰ جون، منقضی شده و با گذشت یک ماه، هیچ اقدامی مبنی بر تمدید این کارت‌ها انجام نشده است.
مهاجران افغانستان در پاکستان می‌گویند از زمانی که اعتبار کارت‌های اقامتشان خاتمه یافته است، جرات ندارند به سفر بروند و برای رفتن به سر کار هم با مشکل مواجه شده‌اند. به گزارش صدای آمریکا، این  مهاجران می‌گویند که به‌دلیل انقضای کارت‌هایشان، پلیس پاکستان می‌تواند آن‌ها را بازداشت کند.
علی زدران، مهاجر افغان می‌گوید:«‌از زمانی که تاریخ کارت‌های ما به سر آمد، مشکلات ما آغاز شده است. ما به جایی رفته نمی‌توانیم. به سرکار هم رفته نمی‌توانیم. حتی یک اتاق در هتل‌ها گرفته نمی‌توانیم.»
احمد شاه، پناهنده دیگر افغان که در خیبر‌پختونخوا زندگی می‌کند، می‌گوید:«‌وقتی تاریخ کارت‌های اقامت ما به سر رسید، زمینه برای سوء‌استفاده پلیس فراهم شد. پلیس هرکسی را که تاریخ کارتش گذشته باشد، بازداشت می‌کند و برای رهایی از بازداشت باید پول زیادی رشوه بدهی.»
او می‌گوید:«‌از زمانی که تاریخ کارت‌های اقامت به سر رسیده، حضور پلیس هم بیشتر شده است. آنان مهاجران را متوقف می‌کنند و از آنان درخواست کارت می‌کنند. در صورتی که تاریخ کارت گذشته باشد، آنان را بازداشت می‌کنند.»
روند صدور کارت اقامت برای مهاجران افغان در پاکستان در سال ۲۰۰۶ آغاز شد. در آن زمان ۱.۳میلیون مهاجر افغان برای دریافت کارت درخواست دادند. دولت پاکستان آخرین بار در سال ۲۰۲۱ این کارت‌ها را به مدت دو سال تمدید کرد. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید که از میان ۳.۷ میلیون مهاجر افغان ثبت‌شده در این سازمان، ۱.۳ میلیون نفر آنان کارت اقامت دارند.
قیصر خان افریدی، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در پاکستان، می‌گوید این نهاد با دولت پاکستان در تماس است تا زمینه تمدید کارت‌ها میسر شود. او می‌گوید: «وزارت کشور پاکستان به دولت‌های ایالتی دستور داده است که تا زمان تمدید کارت‌های اقامت، پلیس کاری به کار مهاجران نداشته باشد.»
در همین حال عباس خان، از مقام‌های اداره پناهندگی دولت پاکستان، می‌گوید که احتمال دارد کارت‌های اقامت مهاجران افغان به مدت دو سال دیگر تمدید شود، ولی اگر چنین کاری صورت نگرفت، دولت به پلیس نامه‌ای خواهد فرستاد که اقدامی علیه مهاجران افغانستان انجام ندهد.
علاوه بر پناهجویان قدیمی، هزاران شهروند افغانستان در دو سال گذشته از کشور فرار کرده‌اند و به پاکستان پناه برده‌اند. این افراد بیش از دیگر پناهجویان در معرض تهدید و بازداشت  پلیس پاکستان قرار دارند.
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که ۲۰ جون منتشر کرد، گفته است که مهاجران تازه‌وارد بیش از مهاجران قدیمی، تهدید، شکنجه و بازداشت می‌شوند.
عفو بین‌الملل در این بیانیه از پاکستان خواسته است تا هرچه زودتر به تهدید و شکنجه و بازداشت مهاجران افغان که از خشونت طالبان فرار کرده‌اند، پایان دهد.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*