خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / سال‌گرد تأسیس افغان فلم؛ سینماگران از نابودی دست‌آورد های دو دهه نگران اند

سال‌گرد تأسیس افغان فلم؛ سینماگران از نابودی دست‌آورد های دو دهه نگران اند

کابل/۱۸سرطان/فرهنگستان
در مراسم پنجاه و سومین سالگرد تاسیس”افغان فلم”، سینما‌گران از دست رفتن دست‌آورد های دو دهه گذشته با بدتر شدن اوضاع امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
دراین مراسم کارکرد های افغان فلم در بیش از پنج دهه به ویژه در  بیست سال پسین برجسته شد.
صحرا کریمی، رییس افغان فلم گفت که تلاش ها برای بهبود روند فلم سازی در این ریاست جریان دارند و آنان می خواهند با ساخت فلم های گونه‌گون، پای خانواده ها را به سینما بکشند و سینما و صنعت فلم، به بخشی از زندگی مردم مبدل شود.
رییس افغان فلم افزود: ” بدست آوردن آگاهی آسان نبوده است. ما در حین که با امکانات کم با نبود پشتیبانی، آفرینش ها کردیم همزمان با افکار پوسیده و افکار منفی جامعه درمورد فلم سازی و سینما نیز مبارزه کردیم. ”
با این حال، رییس افغان فلم می گوید که تلاش هابرای بهبودی ساخت فلم جریان دارد و می خواهد که  تماشای فلم، بخشی  از برنامه های خانواده ها شود و مردم و به ویژه کودکان کشور تجربه رفتن به سینما را داشته باشند.
رییس افغان فلم  با ابراز نگرانی از بدتر شدن اوضاع امنیتی کشور می‌گوید که نمی‌خواهد گواه ازدست دادن  دستاورد های  بیست ساله در بخش سینما باشد.
صحرا کریمی گفت: “ما به عقب بر نمی گردیم و اجازه نمی‌دهم که هیچ  قدرتی توان و تلاش مار را در فلم سازی بگیرد.”
شماری از سینماگران می‌گویند که هر چند کار های بنیادی از سوی حکومت برای رشد سینما نشده؛ اما دست‌آورد های چند سال اخیر را درافغان فلم بی پیشنه است.
بصیر مجاهد، یکی از سینماگران افغانستان می‌گوید: “سینما گر های ما در سطح بلند فلم هایی تهیه کردند که حتا به جشنواره راه یافت این فلم ها، ولی پرودکشن های شخصی کار کرده اند. ”
سینما برای نخستین‌بار در تاریخ افغانستان در دورۀ پاد شاهی امان‌الله خان بنیان‌گذاری شد؛ اما افغان فلم در دورۀ پادشاهی محمد ظاهر خان ایجاد گردید.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع‌صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*