خانه / خانواده / زنان / افزایش آمار خودکشی در میان دختران و زنان افغانستان

افزایش آمار خودکشی در میان دختران و زنان افغانستان

کابل/۷سنبله/فرهنگستان
مقام‌های سازمان ملل متحد و فعالان حقوق بشر از افزایش آمار اقدام به خودکشی در بین زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.
به اساس یافته های گاردین آماری که از شفاخانه‌ها و کلینیک‌های دولتی جمع آوری شده از تابستان سال ۲۰۲۱ بدینسو در یک سوم ولایات افغانستان از جمله هرات و نیمروز میزان اقدام به خودکشی در بین زنان افزایش یافته است.
این روزنامه اما هیچ آمار مشخصی ارائه نکرده و گفته که حکومت طالبان اجازۀ علنی کردن آمار خودکشی را به کارکنان صحی افغانستان نداده اند.
الیسون دیویدیان، مسئول بخش افغانستان در دفتر زنان سازمان ملل متحد به گاردین گفته، شرایط به گونه‌ای است که دختران و زنان افغان مرگ را بر زندگی ترجیح می‌دهند.
او افزوده که افغانستان در میان یک بحرانی صحت روانی قرار دارد که با افزایش مشکلات در بخش حقوق زنان، این بحران افزایش یافته است.
مقام‌های سازمان ملل متحد و فعالان حقوق بشر در بارۀ افزایش آمار خودکشی در بین زنان و دختران در افغانستان هشدار داده اند و این موضوع را به وضع محدودیت‌ها بر حضور زنان در فضای عمومی، سیاسی، کار، تحصیل، و دیگر محدودیت‌ها مرتبط دانسته اند.
این درحالی‌ست در گذشته سازمان‌های مختلف از افزایش مشکلات روحی و روانی در بین زنان و دختران ابراز نگرانی کرده بودند.
الاحه یکی از بانوان که از آموزش بازمانده‌ با فشار روحی زیادی مواجه شده است.
او گفت که در گذشته به کلپ‌های ورزش می‌رفت، زبان می‌آموخت و با دوستانش بیرون می‌رفت، اما اکنون از تمام این فعالیت‌ها محروم شده است.
او می‌گوید، از زمانی که حکومت طالبان روی کار آمده، فضای تفریح و سیاحت و خوشی از بین رفته است.
حکومت طالبان به تازگی آماری از خودکشی در بین مردم افغانستان به ویژه زنان نشر نکرده، اما پیش از این وزارت داخلۀ آنان در ماه دلو سال گذشته اعلام کرده بود که در یک سال گذشته بیش از ۳۶۰ مورد خودکشی در سراسر افغانستان به ثبت رسیده است. او این وزارت ادعا کرده بود که آمار خودکشی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.
در زمان نظام جمهوری پیشین هم مواردی از خودکشی زنان وجود داشت که در بیشتر موردها دلیل آن مشکلات خانوادگی عنوان می‌شد.
این درحالی است که پس از وری کار آمدن حکومت طالبان زنان از حضور در فضای عمومی، پارک‌های، فضای کار و تحصیل منع شدند و در تازه‌ترین اقدام طالبان زنان را از رفتن به پارک ملی بند امیر منع کردند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*