خانه / خبرها / نشست بین المللی ” پروسه کابل ” در سایه نا امنی
نشست بین المللی پروسه کابل در سایه ناامنی

نشست بین المللی ” پروسه کابل ” در سایه نا امنی

نشست بین المللی “پروسه کابل” در سایه ناامنی :

قرار است فردا نشست بین المللی ای ‘پروسه کابل ‘ درباره صلح افغانستان و چگونگی مبارزه با تروریزم، در کابل برگزار شود.

وزارت خارجۀ افغانستان میگوید که در این نشست، افغانستان تلاش خواهد کرد تا اجماع منطقه یی و جهانی را در کار مبارزه با دهشت افگنی و تامین صلح در افغانستان بدست بیآرد.
سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان، میگوید که در نشست “پروسه کابل” ۲۴ کشور منطقه و جهانی و سه سازمان جهانی از جمله ناتو، سازمان ملل و اتحادیه اروپا شرکت خواهند کرد.

نماینده‎‎های ایالات متحده امریکا، بریتانیا، روسیه، چین، ایران، پاکستان، قطر و عربستان سعودی از اشتراک کنندگان مهم این نشست اند.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ میگوید که در این نشست تعهدات عملی کشورهای گرفته خواهد شد که خواهان اتخاذ اقدامات عملی در قبال پروسه کابل برای تامین صلح اند.

سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور و معاون سخنگوی ریاست اجرائیه گفتند، حکومت در این نشست تلاش برای ایجاد یک اجماع منطقه ای و فرا منطقه ای دارد. هیأت‌های کشورها قبل از کنفرانس به کابل برسند.

حکومت افغانستان حضور پاکستان را در چنین نشستی بسیار مهم میداند ‪و میگوید که نمایندۀ آن کشور در نشست فردا اشتراک خواهد داشت.

در نشست کابل کشور های جهان تصمیم نهایی را در باره تامین امنیت، چگونگی مبارزه با هراس افگنی و صلح در افغانستان و منطقه خواهند گرفت .
در آستانۀ برگزاری این نشست، ریاست اجراییۀ افغانستان گفته است که حلقاتی در بیرون و داخل افغانستان تلاش دارند تا این نشست را سبوتاژ کنند.

نشست کابل در حالی در باره صلح و چگونگی مبارزه با هراس افگنی در افغانستان برگزار میشود که افغانستان در روز های اخیر شاهد حمله های بزرگ هراس افگنی بوده است و مقامات دولت افغانستان دست پاکستان را در چنین حمله ها دخیل دانسته است .

پیش از این نیز نشست‎های متعدد پیرامون تامین صلح در افغانستان برگزار شده اما نتیجه چندانی در پی نداشته‎است.
آگاهان به این باور اند که کلیدی صلح در افغانستان در دست پاکستان است اما به گفته آنان این کشور تا حالا اقدام نکرده‎است.

آگاهان میگویند که این نشست در حالی برگزار می‎شود که جریانات سیاسی داخلی در تقابل با حکومت قرار دارند.و معتقند که “اوضاع داخل افغانستان این نشست را تحت سایه قرار میدهد، از سوی دیگر بی کفایتی حکومت سبب میشود تا جامعه جهانی با جرات آماده همکاری با افغانستان نشود.”

پیش از این ارگ گفته‎است که همه شواهد مبنی بر مداخله پاکستان در افغانستان را به اشتراک کنندگان شریک میکند.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۵ جون ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*