خانه / خانواده / زنان / اعتراض زنان آرایشگر در واکنش به توقف فعالیت آرایشگاه‌ها در افغانستان

اعتراض زنان آرایشگر در واکنش به توقف فعالیت آرایشگاه‌ها در افغانستان

کابل/۲۸سرطان/فرهنگستان
گروهی از زنان آرایشگر پیش از چاشت ام‌روز (چهارشنبه، ۲۸سرطان) در واکنش به تصمیم مسدود ساختن آرایشگاه‌ها در افغانستان، با شعار «نان، کار و عدالت» در منطقه‌ی شهر نو پایتخت تظاهرات کردند.
اعتراض کنندگان با سر دادن شعار «نان، کار، عدالت» از طالبان خواستند تا تصمیم مسدود ساختن آرایشگاه‌ها را بازنگری کنند.
در ویدیوهایی که به دست رسانه‌‌ها رسیده، دیده می‌شود که نیروهای طالبان مانع این تظاهرات می‌شوند و دست به شلیک‌های هوایی می‌زنند.
به‌گفته‌ی او، طالبان شماری از معترضان را بازداشت هم کرده‌اند. این معترض می‌گوید که طالبان «کوچه به کوچه» به‌دنبال زنان معترض هستند.
کلیپ صوتی که از یکی از معترضان در اختیار خبرنگاران قرار گرفته، این معترض می‌گوید که طالبان از گاز اشک‌آور نیز استفاده کرده‌اند.
مروه، معترض گفت: «گناه ما چه است که از مکتب از دانشگاه و از همه چیز محروم هستیم. گناه ما چیست؟»
صدف، یکی دیگر از زنان معترض گفت: «من در حدود ۴۰۰ هزار افغانی در آرایش‌گاه خود مصرف کرده‌ام. من نان‌آور خانه استم و مسوولیت نان دوازده نفر به دوش دارم.»
برخی زنان آرایشگر با انتقاد از تصمیم اخیر  طالبان در مورد محدودیت‌های زنان می‌گویند که اگر این تصمیم عملی شود، هزاران زن بی‌کار خواهند شد.
بسانا، معترض گفت: «من مسوول خانواده‌ام استم. من در کدام راه بروم و چه کار کنم. خانواده‌ام جز من کسی را ندارد و مجبور استم که از آرایش‌گاه برای شان نان تهیه کنم.»
در همین حال، شماری از فعالان عرصه حقوق بانوان، بستن آرایشگاه‌ها را بخشی از محدودیت‌ها بر فعالیت‌های زنان در جامعه می‌دانند.
تفسیر سیاه‌پوش، فعال حقوق بانوان گفت: «محدودیت‌های بیش از حد بالای فعالیت زنان در جامعه از طرف طالبان هر روز افزایش پیدا می‌کند. به امید این‌که طالبان به حقوق همه شهروندان افغانستان توجه کند به خصوص زنان و هیچ‌گاه دوستدار این نباشد که نفقه یک مادر، خواهر، دختر و یک همسر را بگیرد.»
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان درباره‌ی دلایل این ممنوعیت گفته است که هزینه‌ی آرایشگاه‌های زنانه اسراف بود و همچنین کاشت مو و برداشت ابروی زنان برای زینت در تضاد با شریعت است.
این درحالی‌است که یوناما مسدودکردن آرایشگاه‌های زنانه را «آخرین انکار حقوق زنان» توسط طالبان در افغانستان دانسته و گفته است که گزارش‌ها در مورد «سرکوب خشونت‌آمیز» اعتراض مسالمت‌آمیز آرایشگران زن «عمیقا نگران‌کننده» است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*