خانه / خبرها / مرحله بعدی در جنگ سوریه آتش‌بس سراسری است

مرحله بعدی در جنگ سوریه آتش‌بس سراسری است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه راه حل جدیدی را برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه پیشنهاد کرده است.

روز جمعه، (١٦ دسامبر)، رئیس جمهوری روسیه با ابراز خرسندی از خاتمه جنگ در شهر حلب، گفت: “مرحله بعد در بحران سوریه شامل کسب توافق همه‌جانبه برای برقراری آتش‌بس در سراسر خاک سوریه است.”

آقای پوتین که برای دیداری رسمی به ژاپن سفر کرده، گفت که “ما با میانجیگری و به واسطه دولت ترکیه فعالانه با اعضای گروه‌های مسلح مخالف در تماس هسیتیم تا زمینه برقراری آتش‌بس سراسری را فراهم آوریم.” وی توضیح نداد که آیا دولت سوریه و دیگر متحدان آن نیز در این تماس‌ها مشارکت داشته‌اند یا روسیه به تنهایی در این زمینه عمل‌می‌کند.

رئیس جمهوری روسیه گفت که تمامی طرف‌های درگیر خواستار مذاکرات جدید صلح هستند و احتمال دارد چنین مذاکراتی در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شود. تا کنون چند دور مذاکره بین دولت سوریه و گروه‌های مخالف برگزار شده اما هیچکدام به نتیجه نرسیده است. علت اصلی عدم موفقیت این مذاکرات، اختلاف نظر دو طرف در مورد سرنوشت آینده بشار اسد در سوریه بوده است. مخالفان تاکید داشته‌اند که به بشار اسد اعتماد ندارند و هیچ راه حلی را با حضور او در راس قدرت نمی‌پذیرند در حالیکه مقامات دولت سوریه گفته‌اند که وی باید همچنان رئیس جمهوری سوریه باقی بماند.

تا پیش از این، مقامات روسی ادامه حضور بشار اسد را ضروری دانسته‌اند و مشخص نیست که آیا اظهارات آقای پوتین به معنی تغییری در این دیدگاه است یا نه.

اظهارات رئیس جمهوری روسیه در مورد ارتباط با مخالفان مسلح در حالی منتشر می شود که مقامات روسی، در تبعیت از دولت سوریه، تمامی مخالفان مسلح حکومت بشار اسد را “تروریست” می خواندند.

روسیه از پائیز سال گذشته با هدف مبارزه با نفرات دولت اسلامی – داعش – در سوریه در آن کشور پایگاه هوایی ایجاد و عملیات هوایی را آغاز کرد اما به زودی، گروه‌های مخالف حکومت سوریه گفتند که هواپیماهای روسی به جای حمله به مواضع داعش، سایر گروه‌های مخالف را هدف قرار می‌دهند. به گفته ناظران، در مقایسه با حمایت محدود کشورهای غربی از نیروهای مخالف بشار اسد، حضور نظامی روسیه آنان نقشی اساسی در پیشروی این نیروها به خصوص در شهر حلب ایفا کرده و عملا روسیه به نقش‌پرداز اصلی در بحران سوریه تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که آقای پوتین در صدد است در زمینه حل بحران سوریه ابتکار عمل را در دست بگیرد و در حالیکه کشورهای غربی نفوذ چندانی بر اوضاع این کشور ندارند، به عنوان یک قدرت جهانی وارد عمل شود.

پیشتر، جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز ضمن متهم کردن دولت سوریه و “متحدان آن یعنی روسیه و ایران” به کشتار مردم حلب، خواستار آتش‌بس سراسری در سوریه شده بود.

روز گذشته، با آغاز خروج شبه نظامیان مخالف از شهر حلب، این شهر پس از چهار سال بار دیگر به تصرف نیروهای دولتی درآمد. در روزهای پیش، گزارش‌هایی از برخورد خشونت آمیز نیروهای دولتی با غیرنظامیان ساکن مناطق تحت تسلط شورشیان منتشر شده و برخی منابع “متحدان خارجی” دولت سوریه را مسئول دانسته بودند. شماری از کارشناسان گفتند احتمال دارد این نوع رفتار مصداق جنایات جنگی باشد و به مقامات دولت سوریه و متحدان آنان در مورد تبعات چنین وقایع هشدار دادند.

با خروج مخالفان مسلح از تمامی حلب، اتحادیه اروپا از دولت روسیه خواسته است تا اقدامات لازم را برای حفاظت از غیرنظامیان به عمل آورد و قرار است اواخر روز جمعه، شورای امنیت سازمان ملل به منظور مذاکره پیرامون وضعیت کنونی ساکنان این شهر تشکیل جلسه دهد. در این جلسه قطعنامه‌ای شامل درخواست حضور ناظران سازمان ملل در حلب به منظور نظارت بر اقدامات نیروهای دولتی و همچنین توزیع کمک‌های بشردوستانه به بحث و رای‌گیری گذاشته خواهد شد.

سفر آقای پوتین به ژاپن به دعوت شینزو آبه، نخست وزیر این کشور صورت می‌گیرد و هدف از آن، تلاش برای یافتن راهی برای حل اختلافات ارضی دو کشور بر سر مالکیت جزایر کوریل است. اختلاف بر سر مالکیت این جزایر مانع از آن شده است که با گذشت بیش از هفتاد سال از پایان جنگ دوم جهانی، دو کشور معاهده رسمی صلح امضا کنند.

پوتین که با مشکلات اقتصادی داخلی و تحریم‌ کشورهای غربی به خاطر سیاست خود نسبت به اوکراین مواجه است، خواهد کوشید نظر ژاپنی‌ها را برای توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری به خصوص در صنایع نفت روسیه جلب کند.

۱۶ دسمبر ۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*