خانه / خبرها / دیدار ولادیمیر پوتین با شاهزاده محمد بن سلمان
دیدار ولادیمیر پوتین با شاهزاده محمد بن سلمان

دیدار ولادیمیر پوتین با شاهزاده محمد بن سلمان

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد وزیر دفاع عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۳۰ می در مسکو ملاقات نمود .

محمد بن سلمان ، جانشین ولیعهد ووزیر دفاع عربستان یکی از قدرتمند‌ترین افراد خاندان سلطنتی آل سعود است که   در سال گذشته دو بار با ولادیمیر پوتین ملاقات کرده است.

رسانه‌های روسیه از قول پوتین نوشتند که رابطه روسیه با عربستان با موفقیت فراوان در حال پیشرفت است. در همین رابطه رسانه‌های جمعی از امضای جهار سند همکاری  میان روسیه و عربستان خبر داده اند .

رئیس جمهوری روسیه گفت که مسکو و ریاض به طور مشترک برای دستیابی به راهی برای حل بحران سوریه کار می‌کنند. به گفته پوتین در این خصوص تماس‌هایی هم در سطح سیاسی میان مقامات نظامی روسیه و عربستان برقرار شده است.

این دیدار در حالی صورت می پذیرد که روسیه حامی رژیم بشار اسد است و  در حفظ حاکمیت بشار اسد در سوریه مساعی  زیادی به خرج میدهد ، اما در جبهه مقابل عربستان سعودی از مخالفان سرسخت دولت بشار اسد است و از گروه‌های مخالف رژیم سوریه حمایت می‌کند. در وضعیت کنونی عربستان و روسیه قصد دارند ، با وصف  موجودیت تفاوت نظر ها و اختلافات ،  برای متوقف کردن جنگ  سوریه راه‌حل دیپلماتیک دریافت نمایند ..

این مطلب قابل توجه است که تعین قیمت نفت در بازارجهانی روسیه و عربستان را  بیش از پیش به هم نزدیک کرده است ، چنانچه ولادیمیر پوتین در دیدار با محمد بن سلمان ،  از عربستان به دلیل موضع‌گیری این کشور در بازار نفت قدردانی نمود  و گفت که تلاش‌های مشترک روسیه و عربستان در ثابت نگه داشتن قیمت نفت در بازار جهانی کمک کرده است.

محمد بن سلمان ضمن اشاره به اختلافات کشورش با روسیه تاکید کرد که برای پشت سر گذاشتن اختلافات موجود مکانیزم‌هایی وجود دارد و هر دو کشور منافع مشترک زیادی دارند. او همچنین خاطرنشان کرد که روسیه و عربستان به طور مشترک اهداف زیادی را دنبال مینمایند  .

این در حالیست که رییس جمهور روسیه  در دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان در مورد خرید تسلیحات نظامی  عربستان از آمریکا  نه تنها سخنی به میان نیاورد، بل که به جانشین ولیعهد عربستان گفت :

ما منتظر  هستیم تا  پادشاه عربستان به روسیه سفر نماید و  انگیزه خوبی  را برای تقویت روابط میان عربستان سعودی و روسیه فدراتیف ایجاد گردد ..

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که  روابط با عربستان در حال گسترش است و اقدامات هماهنگ ما در بازار جهانی نفت و گاز، باعث ایجاد ثبات در بازار جهانی میگردد.

محمد بن سلمان در این دیدار گفت : تناقضی در سیاست های مسکو و ریاض وجود ندارد. و تلاش همه جانبه جریان دارد تا مناسبات بیشتر از پیش نزدیکتر گردد.

خواجه میر احمد

فرهنگستان 

۳۰ می ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*