خانه / خبرها / بامیان ؛ آغاز اعتراضات مدنی
آغاز اعتراضات مدنی بامیان
آغاز اعتراضات مدنی بامیان

بامیان ؛ آغاز اعتراضات مدنی

هزاران تن از شهروندان ولایت بامیان ، روز جمعه (۱۷ ثور) به جاده‎ها ریختند و علیه آنچه آنان اعمال تبعیض و بی‌عدالتی از سوی ارگ نسبت به شهروندان مناطق مرکزی افغانستان می‌دانند، دست به اعتراض مسالمت‌آمیز گسترده زدند.

معترضان ولایت بامیان، در شعار‌های خود به حکومت هشدار دادند که اگر مسیر انتقال برق ۵۰۰‌کیلوولت ترکمنستان از سالنگ به بامیان تغییر نکند، اداره‌های دولتی در این ولایت را تعطیل می‌کنند. آنان در قطع‌نامه‌ای گفته‌اند‌: «تظاهرات امروز مردم ولایت بامیان از جمله‌ گام‌های ابتدایی اعتراض مدنی و حق‌طلبانه می‌‌باشد؛ اما در صورت عدم توجه به خواسته‌های‌مان به گزینه‌های دیگری چون مقاطعه با حکومت، بیرون‌شدن نمایندگان‌مان از ادارات دولتی، بسته‌نمودن ادارات حکومتی و سایر حرکات مقتضی دست خواهیم زد».

 اعتراضات مردمی در سراسر کشور پس از آن شکل گرفته است که رییس‌جمهور محمد‌اشرف غنی در جلسه کابینه به تاریخ ۱۱ ثور در یک «آجندای غیر‌رسمی» برخلاف تصمیم شرکت معتبر «فیشنر» آلمانی که ماستر‌پلان برق افغانستان را تهیه کرده و در آن انتقال خط برق ۵۰۰‌کیلوولت ترکمنستان را از مسیر بامیان توصیه کرده است، فیصله کرد که این خط از مسیر سالنگ بگذرد.

این در حالی است که موج گسترده‎ای از اعتراضات در کابل نیز در حال شکل‌گیری است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*