خانه / خبرها / عملیات اجرایی پروژه کاسا-۱۰۰۰ هفته آینده در دوشنبه آغاز می‌شود

عملیات اجرایی پروژه کاسا-۱۰۰۰ هفته آینده در دوشنبه آغاز می‌شود

سفير تاجيكستان در پاكستان اعلام كرد عمليات اجراي طرح صادرات يكهزار مگاوات برق از تاجيكستان به پاكستان معروف به طرح كاسا-۱۰۰۰ (آسياي ميانه-آسياي جنوبي) هفته آينده طي مراسمي در شهر «دوشنبه» رسماً آغاز مي‌شود.

اين طرح كه شامل خط انتقال به طول ۷۵۰ كيلومتر از تاجيسكتان تا پاكستان و از مسیر افغانستان خواهد بود، با بودجه‌اي معادل يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون دالر و ظرف مدت دو سال تكميل خواهد شد. درصورتي كه كشور قرقيزستان هم به اين طرح ملحق شود، طول كل خط انتقال به نزديك يكهزار و ۳۰۰ كيلومتر افزايش خواهد يافت.
«شيرعلي جانان اف» سفير تاجيكستان در پاكستان اعلام كرد كه اين طرح به پاكستان كمك خواهد كرد تا از طريق دريافت برق با قيمت مناسب از تاجيكستان در فصل تابستان، بخشي از مشكل كمبود برق خود را جبران كند.
جانان اف درخصوص امنيت مسير احداث خط انتقال برق كه قرار است از خاك افغانستان عبور كند و به پاكستان برسد، گفت: دولت افغانستان نسبت به تامين امنيت لازم براي اجراي اين طرح اطمينان داده است.
وي همچنين گفت كه تمام مقدمات لازم براي اجراي طرح كاسا-۱۰۰۰ از جمله منابع مالي لازم پيش‌بيني شده است.
سفير تاجيكستان درباره ظرفيت صادرات برق كشورش به پاكستان گفت كه تاجيكستان مي تواند در فصل تابستان تا پنج هزار مگاوات برق به پاكستان صادر كند.
تاجيكستان كه به دليل داشتن منابع آبي فراوان، از ظرفيت بالايي براي توليد برق از طريق توربين‌هاي آبي به ويژه در فصل تابستان برخورد است، به دنبال آن است تا مازاد برق توليدي خود در فصل تابستان را به كشوهايي مثل پاكستان و افغانستان كه از كمبود انرژي به شدت رنج مي برند، صادر كند.
قراردادهاي اوليه طرح كاسا-۱۰۰۰ در سال ۲۰۰۷ ميان پاكستان، افغانستان، تاجيكستان و قرقيزستان امضا شد اما وجود موانع عمده در مسير اجرايي شدن اين طرح از جمله نبود امنيت كافي در افغانستان و تامين منابع مالي اين طرح، باعث تاخير طولاني در اجراي آن شده است.
برخي گزارش ها نيز حاكي است كه احتمال دارد كه روسيه نيز با استفاده از جنراتورهاي قوي خود در تاجيكستان به پروژه بازار برق آسياي جنوبي و مركزي و طرح كاسا-۱۰۰۰ ملحق شود.

پنجشنبه ۱۶ ثور ۱۳۹۵

پیام آفتاب

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*