خانه / خبرها / تظاهرات امروز کابل به خشونت گرایید و خونین شد
تظاهرات کابل خونین شد

تظاهرات امروز کابل به خشونت گرایید و خونین شد

مردم معترض کابل با شعار “خسته از مرگ به‌ سوی ارگ” به خیابان‌ها آمدند:

هزاران تن از مردم کابل حوالی ساعت ۹ صبح امروز جمعه در اعتراض به گسترش ناامنی های کابل، به ویژه انفجار مهیب روز چهارشنبه در منطقه دیپلمات نشین وزیراکبرخان دست به تظاهرات زدند و در چهارراهی زنبق، گردآمدند و قصد داشتند به سمت کاخ ریاست جمهوری عزیمت کنند که با تیراندازی هوائی و یورش ماموران امنیتی مواجه شدند.

تظاهرکنندگان با تجمع در چهارراهی “زنبق” نزدیکی محل انفجار مهیب روز چهارشنبه کابل، شعارهای “ما عدالت می خواهیم”، “ما امنیت میخواهیم”، “مرگ بر آمریکا” و مرگ بر کسانی که این وضعیت را به وجود آوردند، قصد داشتند به طرف کاخ ریاست جمهوری افغانستان بروند که با تیراندازی هوائی پلیس و نیروهای امنیتی مواجه شدند.

معترضان با سر دادن شعار بر ضد پاکستان، طالبان مسلح و گروه داعش، خواهان اعدام اعضای طالبان و شبکه حقانی که در زندان‌های کشور به سر میبرند و نیز برکناری مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری و دیگر مقام‌های دولتی شدند.

تظاهرکنندگان باوجود تیراندازی هوائی ماموران دسته دسته به طرف کاخ ریاست جمهوری حرکت میکردند، اما با یورش ماموران امنیتی و تیراندازی هوائی آنان مواجه شدند.

تظاهرات هنگامی به خشونت گرائید که معترضان از کمربند‌های امنیتی گذشتند و بسوی پولیس سنگ پرتاب کردند و نیروهای پولیس نیز برای جلوگیری از پیشروی آنها از فیر های هوایی و گاز اشک آور استفاده کردند.

وزارت داخله میگوید، افراد مسلح نیز در میان معترضان شرکت داشتند و تائید میکند که چند تن از معترضان و پولیس ملی در این تظاهرات زخم برداشته اند؛ اما در باره شمار زخمی‌ها جزئیات نمیدهد.

مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخله در محل تظاهرات به خبرنگاران گفت که شماری از افراد استفاده جو را که در تظاهرات اشتراک داشتند، بازداشت کرده‌اند که به گفته او تلاش داشتند تظاهرات را به خشونت بکشانند.

شاهدان عینی گفتند که عده ای از تظاهرکنندگان بر اثر ضربات و شلیک گلوله زخمی شده اند. در این حال صدای تیراندازی ممتد ماموران همچنان در اطراف کاخ ریاست جمهوری شنیده میشود.

ماموران پلیس همچنین با موتر های آب پاش، گاز اشک آور، مانع حرکت معترضان به مسیر کاخ ریاست جمهوری و قصر سپیدار، محل استقرار رئیس جمهور و رئیس اجرائی شدند.

تظاهرکنندگان پارچه نوشته های طویلی در دست داشتند که بر روی یکی از آنها نوشته شده : “اشرف غنی، عبدالله، استعفاء”.

تظاهرکنندگان در خیابان های اطراف کاخ ریاست جمهوری به اقامه نماز جمعه پرداخته اند و یکی از گردانندگان این تظاهرات گفت که مردم تا زمان دستیابی به خواسته های خود این محل را ترک نخواهند کرد.

تظاهرکنندگان میگویند که “امنیت” یا “استعفای” مسئولان را میخواهند.

مقامات بیمارستانی در افغانستان به ‌بی‌بی‌سی تایید کرده‌اند که در درگیری میان تظاهرکنندگان و پلیس در جریان تظاهرات امروز کابل ۵ نفر کشته و بیش از ۱۰ نفر زخمی شده‌اند.

اما رسانه‌های داخلی و شاهدان عینی از کشته شدن دست کم ۷ تظاهرکننده و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ تن آنها در این تظاهرات خبر داده‌اند.

خبرگزاری‌‌های “رویترز” و “فرانسه” به نقل از مقامات دولت افغانستان گزارش داده‌اند که در این تظاهرات ۴ نفر کشته‌ شده‌اند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز با انتشار خبرنامه‌ای اعلام کرده که از خبر جان باختن و زخمی شدن شماری از شهروندان در تظاهرات امروز کابل متاثر است.

میتوان گفت که تظاهرات امروز کابل  جدی‌ترین و بی سابقه ترین تظاهرات ضد دولتی طی سال های اخیر می باشد ، زیرا  این  اولین بار است که در جریان  تظاهرات ،  تظاهر کننده‌ها درنتیجه  درگیری با پلیس  ، کشته و  زخمی می‌شوند.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

دوم جون ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*