خانه / خبرها / پیشنهاد تازه برای شکستن بن بست جنگ افغانستان

پیشنهاد تازه برای شکستن بن بست جنگ افغانستان

ایریک پرنس یکی از مشاوران دونالد ترامپ، طرح بکارگیری پیمانکاران نظامی از سوی دولت افغانستان را به کاخ سفید پیشنهاد کرده است.
ایریک پرنس هم‌چنان هشدار داده است که اگر به وضعیت افغانستان رسیده‌گی نشود، فعالیت طالبان و گروه داعش در اطراف سفارت این کشور در کابل گسترش پیدا خواهد کرد. هرچند که این طرح پرنس با مخالفت تیم امنیت ملی دونالد ترامپ به شمول مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روبه رو شده است.
ایریک پرنس پیشتر رییس شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر بود، اما ماه پیش به عنوان مشاور ترامپ در راهبرد جدید امریکا برای افغانستان و منطقه به کار آغاز کرد.
طرحی که او به دونالد ترامپ پیشنهاد کرده است،در واقع بدیلیست برای فرستادن نظامیان بیشتر امریکایی به افغانستان.
پرنس گفته است: “افراد زیادی خواهان خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان اند، اما من با این راهکار مخالفم، زیرا فکر می‌کنم طالبان و گروه داعش جنگ را به زودی به اطراف سفارت امریکا در کابل خواهند کشاند. اگر به وضعیت کنونی در افغانستان به گونه جدی رسیده‌گی نشود، آنچه ما در شانزده سال گذشته در افغانستان انجام دادیم، از دست خواهد رفت”.
پرنس گفته است که استیف بنن مشاور ارشد دونالد ترامپ و شماری از مشاوران امنیت ملی همراه با برخی از سناتوران امریکایی در شکل دهی راهبرد تازه این کشور برای افغانستان، دست باز دارند و برخی از آنها به شمول مک مستر مشاور امنیتی ملی کاخ سفید، با این طرح مخالف اند.
او افزوده است: “از جمله کسانیکه با طرح پیمانکاران امنیتی به عنوان نیروی جاگزین در افغانستان مخالف اند، یکی مک مستر است. او جنرال سه ستاره و سنتی ارتش و پیشتبان فرستادن نظامیان به افغانستان است. مستر باور دارد که تنها نظامیان وضعیت در افغانستان را تغییر خواهند داد. او می گوید، نیروهای پیمانکار مزدوران و یا جنگجویانی استند که تلاش می‌کنند از جنگ سود ببرند”.
فرمانده پیشیننیروی دریایی و بنیانگذار شرکت امنیتی خصوص اکادمی از این طرح پشتیبانی کرده و خواهان استخدام پیمانکارانی شده است که به نیابت از امریکا بر ضد طالبان، داعش و دیگر گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان به نبرد بپردازند.
این فرمانده گفته است: “این پیمان کاران می‌توانند کارکنان استخدام شده از سویدولت افغانستان باشند. آنان به عنوان یک ساختار که رهبری، اطلاعات، پشتیبانی، ارتباطات و تدارکات را فراهم می‌کند، قابل اعتماد خواهند بود”.
با آنکه در جریان هفته‌های گذشته دونالد ترامپ بارها با تیم امنیت ملی‌اش در باره‌ی راهبرد تازه‌ی این کشور برای جنگ افغانستان و منطقه رایزنی کرده است، اما به نظر می رسد تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است. دیروزوزیر خارجه امریکا گفت که همه گزینه‌ها به بررسی گرفته شده و دونالد ترامپ مسایلی را مطرح کرده است که هیچ کس دیگر در گذشته چنین نکرده است

چهارشنبه ۱۸ اسد ۱۳۹۶

منبع : پیام آفتاب

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*