خانه / خانواده / زنان / روز جهانی بانوان در ساینس و دختران افغانستان محروم از آموزش ابتدایی
Afghan schoolgirls complete an assignment given to them by their teacher during class, at the Manu Chera school for girls in central Kabul, Afghanistan, Monday Dec. 31, 2001. After five years of being denied education, girls are returning to school in Afghanistan. More than 600 girls registered at the school, for many of the younger children it is their first time in school. (AP Photo/Marco Di Lauro)

روز جهانی بانوان در ساینس و دختران افغانستان محروم از آموزش ابتدایی

کابل/۲۲دلو/فرهنگستان
یازدهم فبروری برابر است با روز جهانی “نقش زنان و دختران در ساینس”. سفارت ایالات متحده امریکا برای افغانستان در این روز از فعالیت حیرت انگیز تیم دختران ربات ساز افغانستان قدردانی کرده و آنان را “الگوی امید و سخت کوشی” دانسته است.
سفارت امریکا که در حال حاضر فعالیت خود را از قطر به می‌برد، ام‌روز (شنبه، ۲۲ دلو) در توئیترش نوشت:«اگر برای زنان و دختران افغان فرصت داده شود ، آن‌ها می‌توانند تا با ابتکار خویش در بنا یک دنیای خلاقانه و مبتنی بر فناروی آینده کمک نمایند. زنان و دختران افغان حق و شایسته تحصیل را در همه سطوح دارند.»
از سوی هم، سازمان همکاری‌های اسلامی نیز به مناسبت این روز، بر مشارکت بیشتر زنان و دختران در آموزش، علم و فناوری تاکید کرده است.
حسین ابراهیم طه، منشی عمومی سازمان همکاری اسلامی از کشورهای عضو این سازمان و دیگر نهادهای بین‌المللی خواسته است که برای تضمین حقوق زنان و دختران در علم تلاش کنند.
در بیانیه دبیرکال سازمان همکاری اسلامی تاکید شده است قطع نامه ای برای ترویج آموزش برای زنان و دختران در بخش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در هشتمین کنفرانس این سازمان در دسمبر سال ۲۰۱۸ در واگادوگو، پایتخت بورکینافاسو تصویب شده است.
دبیرکل سازمان کشور های اسلامی این روز را فرصتی برای پیگیری و اجرای کامل این قطعنامه به منظور ارتقای دسترسی و مشارکت کامل و برابر زنان و دختران به علم و فن آوری می داند.
دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در “روز جهانی نقش زنان و دختران در ساینس” می گوید نیاز است که برابری جنسیتی در آموختن علم برای زنان و دختران با رعایت حقوق آنان ترویج داده شود.
یازهم ماه فبروری از سوی سازمان ملل متحد به نام روز جهانی نقش زنان و دختران در ساینس به هدف به رسمیت شناختن نقش حیاتی زنان در جامعه علمی نامگذاری شده است.
سازمان ملل متحد و سازمان همکاری های اسلامی در حالی بر گسترش دسترسی زنان و دختران به علوم و فن آوری تاکید کرده اند که زنان و دختران در افغانستان از فراگیری علوم ابتدایی محروم شده اند.
طالبان پس از رسیدن به قدرت در این کشور محدودیت های زیادی بر زنان و دختران در وضع کردند. افزون بر این که دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب ندارند، طالبان به تازگی زنان و دختران را از تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز ممنوع کرده اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*