*

تقویم سال‌نمای افغانستان، شمسی است و نخستین روز سال، نوروز نام دارد. نوروز در افغانستان، قدمت چند هزار ساله داشته و رسوم و آیین‌های ویژه‌ی نوروزی، سال‌ها است که نسل به نسل به افغان‌ها منتقل شده است.

جشن گل سرخ در بلخ، گل نارنج در ننگرهار، گل بادام در دایکندی، گل انگور در هرات، گل زرد در کاپیسا، گل انار در کندهار، گل ارغوان در ولایت پروان و سفرهای نوروزی از جمله برجسته‌ترین و با شکوه‌‌‌‌ترین آیین‌های نوروز در افغانستان است.

آتش افروختن، کوزه شکستن، اسپند دود کردن، به دشت و صحرا رفتن، تخم مرغ جنگی، آش پختن برای رسیدن به مراد و قاشق زنی دختران،‌ گره زدن سبزه توسط دختران، نوروزی گرفتن کودکان، در آب افکندن سبزه‌ها، پختن ماهی و جلبی نیز از رسوم برخی اقوام در افغانستان است. نوروز با رسم و آیین ویژه، جشن گرفته می‌شود که سفره‌ی هفت‌سین، هفت‌میوه، سمنک و غذای مخصوص نوروز از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

جشن‌های نوروزی به دلیل مخالفت و ممانعت طالبان در افغانستان رونق چندانی ندارد. طالبان گرامی‌داشت از نوروز را مربوط مجوسی‌ها و اقدامی خلاف دین می‌دانند. طالبان با تسلط بر کشور، رخصتی نوروز را از تقویم حذف کرده و به کارمندان نهادهای دولتی توصیه کرده‌اند که نباید از این روز گرامی‌داشت کنند.

رسانه فرهنگستان با تمرکز بر برخی از رسوم و آیین‌های نوروزی، سعی دارد تا در شناسایی ارزش‌های فرهنگی و سنتی افغانستان با مفاهیم عمیق‌تر و گسترده‌ به برخی از رسم های نوروزی بپردازد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*